REDAKCE MARTEK | PROFIL ČASOPISU | HARMONOGRAM | DISTRIBUCE | CENÍK | TECHNICKÉ ÚDAJE | VÝPOČET INZERÁTU | PRŮZKUM | ZNÁMÉ OSOBNOSTI |
|||
REŽISÉR
PETR ZELENKA TVRDÍ: MŮJ FILM JE PÍSEŇ O DVOU SLOKÁCH |
|||
Do
kin přišel další zajímavý český film a na pulty díky němu i další
zajímavý soundtrack. Rok ďábla je dalším kamínkem v mozaice důkazů, že
česká kinematografie na úbytě nezahyne. Je tu další snímek, který stojí
za to
vidět, i když se možná nedá úplně pochopit. Režisér Petr Zelenka tvrdí,
že je o základních otázkách lidského bytí a o hledání duchovna. Do
hlavních rolí obsadil Jarka Nohavicu, Karla Plíhala, kapelu Čechomor, Jana
Prenta a Jaze Colemana. Tahle sestava zaručuje i kvalitní muziku. Té je ve
filmu (i na soundtracku) opravdu hodně, i když písničky Karla Plíhala v něm
neuslyšíme. Scénář mu přiřkl "pouze" roli herce. K
povídání jsem se sešel s několika protagonisty filmu: muzikanty a herci
Karlem Holasem, Františkem Černým a Karlem Plíhalem, kameramanem Mirem Gáborem
a režisérem Petrem Zelenkou, který nejdříve odpovídá na otázku, jak to
vlastně celé začalo: Petr
Zelenka: Na začátku byly dva impulsy - s kým chci točit a o čem chci točit.
Jednou jsem viděl půlnoční koncert skupiny Čechomor s Jarkem Nohavicou v
Pacově a řekl jsem si, že už dozrál čas. To, že film bude o důvodech
existence člověka a andělích strážných, k tomu už člověk směřuje. Máte
raději písničky Jarka Nohavici nebo Karla Plíhala? Petr
Zelenka: Mám rád písničky obou, ale ty Nohavicovy jsou, myslím si, lepší.
Oba písničkáři mají úplně jinou poetiku, kterou jsem nechtěl míchat.
Proto Karel Plíhal ve filmu, co se týče písniček, jenom doprovází
Nohavicu, nebo hraje jednu písničku s Františkem Černým. Přesto
si myslím, že Nohavica s Plíhalem vedle sebe působí hodně zajímavě. Petr
Zelenka: Určitě. Oba jsou dobří, hodně toho umějí a mají podobné životní
příběhy. Hodně dlouho se znají a hodně toho společně prožili; přitom
jejich vztah není úplně jednoduchý a nepamatuji se, kdy se naposledy
setkali. Možná se nemají úplně rádi, možná si nechtějí přiznat, a říct
to veřejně, že kamarádi jsou. Jak
jste vlastně přišel na Karla Plíhala jako na Nohavicova Anděla strážného? Petr
Zelenka: Původně jsem nečekal, že Jarek Nohavica bude takový introvert, jaký
je. Potřeboval jsem někoho, kdo ho doplní, kdo mu bude jakousi odrazovou
deskou. Takový člověk tu reálně existuje a je skvělý. Je to Karel Plíhal. Ve
filmu se střídají scény a situace veselé se zádumčivými a velmi vážnými.
Byl původní záměr tvůrců směrovat film k jednomu z těchto pólů? Petr
Zelenka: Máte pravdu, při natáčení byly scény obojího druhu. Točí se
napřeskáčku - někdy jsme měli pocit, že to bude vážnější scéna nebo
že se naopak podařila veselá scéna, ale pak jsme to ve střižně poskládali
jinak. Postupovali jsme podle jednoduššího klíče, totiž takového, že
první polovina filmu bude humornější a druhá vážnější. Ten film jsem dělal
jako píseň, která má dvě sloky a nějaké refrény. První sloka je veselejší,
druhá vážnější. Spousta
lidí možná film Rok ďábla nepochopí. Petr
Zelenka: To je možné. Mohl bych vyprávět příběh filmu, ale nebudu to dělat.
V tom se každý musí rozebrat sám. Co
když si film Rok ďábla někdo vezme "pouze" jako hudební film se
spoustou skvělé muziky? Petr
Zelenka: To by nebylo tak zlé. Je to v podstatě hudební film se spoustou skvělé
muziky. Pane
Černý, vy už jste ostřílený "Zelenkův" herec - narážím na
Knoflíkáře. Vzpomínáte na ně? František
Černý: Jako ostřílený herec si nepřipadám, i když můj táta byl velký
divadelník. Díky tomu jsem se s divadlem setkával od mládí a k tomu kumštu
jsem přičichával. Nedávno dávali Knoflíkáře v televizi - tak jsem se podíval. Pane
režisére, dá se říct o Františku Černém, že už je vaším dvorním
hercem? Petr
Zelenka: Nemůžete být dvorním hercem někoho, kdo v podstatě netočí žádné
filmy. Pane
Černý, v Roku ďábla hrajete sám sebe a přitom spoustu jiných. František
Černý: To je pravda. Režisér mi přiřknul roli muzikanta, který se má dobře
adaptovat na prostředí a lidi, se kterými spolupracuje. Tak se ve filmu začnu
podobat Jarkovi Nohavicovi, Jazu Colemanovi a dokonce si odskočím zahrát i
Marii Rottrovou. Karle
Plíhale, ve filmu se objeví dvakrát váš pohřeb: poprvé na zkoušku,
podruhé skutečný, ale bez vašeho těla, protože předtím samovolně
explodujete a rozpadnete se. Myslíte někdy na svůj pohřeb? Karel
Plíhal: Ani ne. Nemám rád slavnosti, oslavy, premiéry, křty a podobné záležitosti.
podobně vnímám i pohřeb. Pomine a jede se dál. Hrajete
anděla strážného. Jak si definujete svého ďábla? Karel
Plíhal: O tom je zřejmě ten film. Já v něm vidím i další souvislosti,
které se mě osobně dotýkají. Ďábel je určitě obsažen v tom, co děláme.
Je to daň za něco, co člověka zavede někam jinam, než kdybychom normálně
chodili do práce. Je v tom samota a taky berličky, které ji pomáhají překonat.
Ty berličky jsou ten ďábel. Jak
si Čechomor rozdělil hudbu s Jarkem Nohavicou? Karel
Holas: Ve filmu hrajeme čtyři naše písničky, jinak jsou tam Jarkovy písně,
které jsme upravili do nejrůznějších aranží. Ty písničky si vybíral režisér
a pasoval si je do děje. Kromě toho jsem složil nějaké překlenovací
filmové hudby. Protože je ve filmu hodně písniček, hodně silných melodií,
tak jsem tu filmovou hudbu dělal spíš jednodušší: motivky jedné naší písničky
zahrané na harmoniku či na akordeon, jsme "proháněli" přes různé
zkreslovače, abychom dosáhli určitého napětí. Ale z pětaosmdesáti
procent jsou tam jako hudba ty písničky. Jak
vám to ladilo s Jarkem Nohavicou a Karlem Plíhalem? Karel
Holas: S Jarkem od začátku dobře. A ta písnička, kterou hraje Franta s
Karlem, šla taky dobře. To je ve scéně, kdy učí Jarka Nohavicu jeho staré
písničky, které zapomněl. Jací
jsou, podle vás, Karel Plíhal s Jarkem Nohavicou herci? Karel
Holas a František Černý: Skvělí! V Jarkovi "to" vysloveně je a
Karel je roztomilý a úžasně přirozený. Pane
režisére, jak se vám pracovalo s neherci (i když slavnými lidmi) jako s
Jarkem Nohavicou, Karlem Plíhalem, případně Karlem Holasem? Petr
Zelenka: Karla Holase jistě potěší, že už je slavný. Bylo to trochu těžší,
než kdysi u filmu Mňága - Happy end. V Roku ďábla je víc vyhraněných
osobností a takoví lidé mívají svoje drobné libůstky, požadavky. Ale
vlastně jim musím všem poděkovat za to, že se něčeho takového zúčastnili
a dotáhli to do konce. Já jsem v tom nehrál ani tak roli režiséra jako spíš
vyjednavače, psychologa, snad v některých případech i přítele. Myslím
si, že Karel Plíhal má v Roku ďábla možná ještě více hlavní (nebo spíš
důležitější) roli než Jarek Nohavica - (právě on totiž nese některá
poselství). Je to tak? Petr
Zelenka: Pro mne určitě. Ve
filmu je hodně záběrů z koncertů. Zůstala ve filmu a na sountracku
"autentická" hudba - tedy zaznamenaná na těchto vystoupeních? Karel
Holas: Většinou ano, ve studiu se dotáčelo minimálně. Ty koncerty jsou
tedy opravdu autentické. Pak je tam ale několik věcí "z archivu",
třeba píseň Lásko, voníš deštěm, kterou napsal Jarel Nohavica Marii
Rottrové v osmdesátých letech a taky písně Jaza Colemana s kapelami
Hinewehi Mohi a Killing Joke. Mluvím o filmu i sountracku. Snímek
začíná a končí "samovolnou explozí". Co samovolná exploze
symbolizuje, kdo ji může absolovat? Petr
Zelenka: Samovolná exploze je záhadný fenomém. V minulosti se myslelo, že
takto mohou skončit opilci, jejichž tkáně jsou natolik nasyceny lihem, že
za určitých okolností dochází k jakémusi "vyhoření". Pozdější
výzkumy ukázaly, že to nebude tak jednoduché. Osobně si myslím, že lidé,
kteří tímto způsobem odešli ze světa, nebyli tak úplně obyčejní lidé. Jak
složité byly u filmu postprodukční práce? Petr
Zelenka: Velice složité. Dokonce tak složité, že jsem během nich stačil
napsat a zrežírovat hru v Dejvickém divadle. Každé zvětšování z 16 mm
negativu je pracné a tak trochu sázkou do loterie. Nemluvě o tom, jak náročná
byla v tomto případě "zvuková míchačka". Ale jedno jsme si s
kameramanem Mirem Gáborem slíbili: už budeme točit jenom na 35 mm film. Petr
Zelenka tvrdí, že jeho filmy vznikají do značné míry ve střižně a oceňuje
autorský přínos střihače Davida Charapa. Nakolik autorský byl vklad
kameramana a nakolik plnil pokyny režiséra? Miro
Gábor: Vlastně ani nevím. Buď je to šedesát ku čtyřiceti nebo čtyřicet
ku šedesáti. Podle situace. V tomhle filmu jsme museli hodně improvizovat. Ne
v tom smyslu, že by nebyl připravený scénář, ale v okamžicích, kdy se před
kamerou objevilo něco, co by bylo škoda v záběru nemít. Kde
se ve filmu vzal představitel nizozemského dokumentaristy (v podání Jana
Prenta)? Proč byl zrovna z Nizozemska? Petr
Zelenka: Je to můj přítel. Distributor, který uvedl v Holandsku můj film
Knoflíkáři. Ve
filmu je zmínka o úmrtí Karla Kryla. Chtěl jste připomenout tuto osobnost,
nebo Vám to sloužilo z "dokumentaristického" hlediska pouze k
uvedení diváků do časových souvislostí? Nebo jinak: proč je ve snímku zmínka
právě o Karlu Krylovi? Petr
Zelenka: Mluvili jsme s Jarkem o tom, jaké máme vzory a on se přiznal, že
snad takový velký vzor pro něho byl právě Karel Kryl. Přišlo mi to důležité,
protože člověk je svými vzory dost přesně určený. Tak jsem tam dal smrt
pana Kryla, i když v jiném roce, než skutečně zesnul. Proč
název Rok ďábla? Petr
Zelenka: Ve filmu se pracuje s dualitou temných a světlých chvil, takže svou
logiku mají anděl i ďábel. A
poznámka na konec - název Rok ďábla by měl upomenout i na Jarmuschův film
Rok koně. TOMÁŠ PILÁT, Avízo č. 4/02
|
|
||
REDAKCE MARTEK | PROFIL ČASOPISU | HARMONOGRAM | DISTRIBUCE | CENÍK | TECHNICKÉ ÚDAJE | VÝPOČET INZERÁTU | PRŮZKUM | ZNÁMÉ OSOBNOSTI |
|||
Redakce: Martek, s.r.o., Žateckých 26, Praha 4 tel.: 261 090 161, 261 222 194-6, martek@martek.cz Copyright © 2003 Martek, s.r.o. |