REDAKCE MARTEK | PROFIL ČASOPISU | HARMONOGRAM | DISTRIBUCE | CENÍK | TECHNICKÉ ÚDAJE | VÝPOČET INZERÁTU | PRŮZKUM | ZNÁMÉ OSOBNOSTI |
|||
DAVID KOLLER |
|||
David Koller je v české
rockové hudbě legendou; je synonymem kvality, ale také hlavní osobou nejrůznějších
historek a mýtů. Koller a drogy, Koller a ženy - to jsou jen dvě z mnoha
frekventovaných témat. Ženy má rád, ale tvrdou drogu prý nikdy neokusil.
Nesporné je však množství opravdu skvělé muziky, kterou má za sebou. Hrál
v kapelách Jasná páka, 5P, Blue Effect, ZOO, Žentour, v současnosti je pilířem
skupiny Lucie, se kterou dělali v roce 1995 předskokana Rolling Stones. David
si ovšem také zahrál jako herec v několika filmech (Pražákům, těm je
hej, Amerika, Mrtvej brouk, Do smrti dobrý, do smrti zlý) a k dalším filmům
stvořil hudbu. Z rozvedeného manželství má David Koller syna Adama. A žhavá
současnost? Právě teď založil - pro turné Jim Beam Music (a snad pro
spolupráci na sólové desce) novou formaci David Koller Band. Projekt Jim Beam
Music je vlastně soutěž mladých kapel. Akce vyvrcholí 12. a 13. prosince na
pražské Brumlovce, na druhém z uvedených koncertů bude vyhlášen letošní
vítěz soutěže, který vyhraje nemalé peníze. Spolu s finalisty (kapely
Khoiba a Onset) zahraje a bude asi hlavním magnetem právě David Koller Band. Berete to jako charitu? Popravdě řečeno - jako
charitu asi ne. Nazývat to "charitativní" záležitostí - to je asi
příliš vznosný výraz. Je ale pravda, že takové vystoupení může začínajícím
kapelám pomoci. Jistě pro ně má velký význam, že si zahrají na společném
koncertě se mnou. Uvidí je hodně lidí, zahrají si v prostorách, kam by se
jinak asi nedostaly, s dobrou aparaturou, s dobrým osvětlením. Bude to pro ně
zkrátka svátek. Ale i já jsem rád, že mě produkce Jim Beam Music pozvala
jako hosta. Berete se tedy jako host
na finálovém koncertě dvou soutěžících kapel? Tu akci jsem si nevymyslel,
mě vybrali jako tahouna těch večerů. Za jiných okolností bych ty koncerty
zrovna teď neměl. Celé turné David Koller
Bandu tedy probíhá v rámci Jim Beam Music? Ano, je to tak. Hrajeme 6.
prosince v Českých Budějovicích, a další dny ve Zlíně, v Brně, v Hradci
Králové a Plzni. Vyvrcholení přijde 12. a 13. prosince v Praze. A ještě k těm mladým
kapelám: hrát v hale před dvěma tisíci posluchači, to je asi zkušenost
.Určitě. Čím víc je diváků, tím rychleji se šíří jejich názor na
danou věc. A ty reakce pak dostávají muzikanti - to je určitě škola. Pomáhal takhle někdy někdo
vám? Vidíte - to je zajímavé,
s Lucií nás nikdy nikdo nikam nevzal, i když jsem se tenkrát snažil chodit
za různými lidmi. Ale když jsem hrál se Žentourem, tak nás vzal jednou na
šňůru Elán. To je vždycky fajn. Už jsem o tom mluvil - člověk se dostane
před spoustu lidí a na velké pódium. To má svá specifika. Kamarádíte se se členy
Elánu? Spíš se známe. Byl jsem
na nějakém jejich křtu a na prvním vystoupení Joža Ráže poté, co se přizabil
na motorce. Jsem rád, že to takhle zvládl. Před časem se říkalo,
že slovenská populární hudba předběhla českou. Jak to, podle vás, vypadá
dnes? Víte, já tyhle sportovní
příměry u muziky nemám rád, to je vždycky "vošajstlich". To přece
není potřeba srovnávat! Vždycky záleží na kapele. V každém státě je vždycky
některá kapela nejnavštěvovanější a pak je spousta kapel, které ji
napodobují. Co se týče Slovenska, tam se muzika v 80. letech vyznačovala skvělými
texty. Přece jen tam bylo o něco volnější klima. Možná proto, že tehdejší
prezident Husák byl Slovák. Jenže od té doby se to změnilo. Koho máte ze slovenské
scény rád? Hodně dobrých kapel v
poslední době je z východního Slovenska. Líbí se mi třeba No Name, nedávno
jsem jim křtil na Slovensku desku. Taky jsme spolu na Slovensku hráli - Lucie
a No Name. Znají spoustu písniček a vědí, jak na ně. Podle mě jsou jedni
z pokračovatelů toho stylu, co hrál a hraje Elán. Jak se vůbec díváte na
všelijaké ty České a Slovenské slavíky? Jako ohlasu a ceny, kterou dávají
lidi, si ho vážím. Je to ocenění, které neovlivňují žádní profíci,
je to jakýsi odznak popularity. Druhá věc je ta, že je pořád spojen s
dobou totality (myslím, že ji vymyslel kdysi pan Svěrák jako diváckou
cenu). Pořád je produkčně pojímána tak, že v takovém programu, jako je
vyhlašovací večer, opravdu nechceme vystupovat. S Žebříkem je to jiné
- tam jste vystupovali... Žebřík je taky divácká
cena. I když je to dělané hodně do estrády, tak si do Plzně pro ceny jezdíme.
Je to více lidové a není to spojeno s "totáčem". Slavíku se snažíme
vždycky za každou cenu vyhnout. Zpět k Jimu
Beamovi. Některé
firmy vyrábějící alkohol či cigarety pořádají různé dotované soutěže
a koncerty v klasické i vážné hudbě i v jiných druzích kumštu. Neléčí
si tím tak trochu svědomí ze škodlivosti svých produktů? Nevím, jestli je to úplně
tak. Ty firmy, o kterých mluvíte, by peníze na propagaci mohly utrácet různými
směry. Někdo podporuje sportovní klání - od formulí po fotbaly, ostatně
celá naše nejvyšší fotbalová liga se jmenuje po jednom pivu. Myslím si,
že je dobře, když je někdo ochoten vrážet peníze do muziky. To se mi líbí. Lidi, kteří rádi pijí,
říkají, že alkohol je méně škodlivý, než cigarety. Z kouření přece
jenom může vzejít rakovina. Alkohol vám zase zničí játra.
To si nevyberete. Možná bych raději hrál pro firmu, která vyrábí mrkvový
džus, ten je zdravější než alkohol. Svým způsobem je vždycky
problematické ztotožnit se s něčím takovým, jako je reklama na cigarety a
alkohol. Ale jak říkám, ty firmy by mohly peníze utrácet jinak. Buďme rádi,
že je utrácejí za muziku. Co vy a alkohol? (ptám
se, protože právě pijete minerálku)? Nemusím pít každý den a
pořád. Co třeba Jim Beam - máte
toto pití rád? Ano. Taky jsem mu občas dělal
"sponzora". Když si můžete vybrat
z tvrdého - co si dáte? Bourbon nebo skotskou
whisky. Nedávno jste byli s Lucií
v Americe. Měli jsme sedm koncertů
pro Čechy a Slováky a pro pár Američanů, kteří na nás přišli s nimi.
Ta šňůra byla poučná, příjemná a nesmírně náročná. Projeli jsme během
čtrnácti dnů Ameriku a už jsme měli pocit, že nám upadnou zadky z věčného
sezení v letadlech a auťácích. S angličtinou jste se
vyrovnali? Myslím, že ano. Shodou
okolností jsme už před tímto zájezdem pracovali s Davidem Bianco. To je
producent z Los Angeles, který dělal například s Ozzy Osbournem nebo Red Hot
Chilli Peppers. Ten s námi udělal tři písničky v angličtině. I ty jsme
pak na tom našem zájezdě hráli. Aby tomu rozuměli ty tři procenta Američanů,
kteří na nás přišli. Kdo u našich krajanů v
Americe frčí - pořád je tam nostalgie po jménech jako Matuška, Pilarová,
Gott? Na nás chodili mladí, takže
tato jména tam nepadala. Ti, kteří přišli na naše koncerty, byli lidé,
kteří do Ameriky odešli, ať už s povolením nebo bez, za prací v poslední
době. Starší generace na vás
nechodila? Ne. Ta nás ani nemůže znát. Takže, byť přijedou Češi,
krajané nechodí na toho, koho neznají? Myslím si, že přesně tak
to je. Prohlásil jste, že
poslední deska Lucie není sarkastická, protože jste na ní nenapsal ani
jeden text. Znamená to, že bez vás není sarkasmu? Ne, to tak to rozhodně není.
Ono to všechno přichází a odchází s tématy, která jsou či nejsou člověku
blízká. Na prvních deskách jsme měli víc politických písní, dnes už
ne. Asi nás to už tak netrápí. Jinde jsme zase měli texty s ironickým
podtextem vůči osobám opačného pohlaví, ale i to už jsme přestali řešit.
Teď se zkrátka nacházíme v jiné době a jiné situaci. Býváte sarkastický ke
svému okolí? Bez legrace by nebyl život!
Nevím, jestli jsem přímo provokatér, ale rozhodně mám rád, když se něco
děje. Časopis Elle vás před časem
vyhlásil nejvíc sexy chlapem v Česku. Kdo je, podle vás, nejvíc sexy ženou
v české populární hudbě? Myslíte - kdo se mi nejvíc
líbí? Ano. Jéje! Doufám, že to
nebude číst moje holka! (D. K. se rozhlíží a přes sklo kavárny nachází
plakát jakéhosi vlasového studia Petry Měchurové, na kterém jsou opravdu pěkné
holky.) Tak třeba Petra Měchurová - to je pěkná holka! Akorát nevím, co dělá.
Ale řeknu vám, že tu máme tolik krásných českých holek, že už jenom z
tohoto důvodu by člověk nemohl od nás emigrovat. Uvažoval jste někdy o
emigraci? Ale ano. Když jsem se tady
za totality mlátil pořád dokola, tak jsem na útěk myslel. Tenkrát jsem se
dostal ven jenom s kapelou, se Žentourem. To by emigrovat šlo, ale kvůli
skupině jsem to nechtěl udělat. Věděl jsem, že by z toho kluci měli strašný
průšvih a už by si kloudně nezahráli. Když jsem ale sám žádal
o povolení vyjet, tak jsem ho nikdy nedostal, protože kdysi utekl můj brácha.
Já jsem tím pádem byl bez šancí. Takže když jsem chtěl zdrhnout, tak
jsem nemohl, a teď, když můžu, tak neutíkám. Vedle hudební jste si zažil
i hereckou slávu. Ve filmu o skupině Výběr jste například hrál Klaudia
Kryšpína. Jaké to bylo hrát jiného, nota bene žijícího muzikanta? To byla spíš legrace, ta
role nebyla velká. Opravdický Kryšpín byl tenkrát v Austrálii a jelikož
se film začal dělat ještě před Listopadem, tak nemohl přijet. Já jsem měl
tenkrát dlouhé světlé vlasy, to se pak hrálo samo. Cítíte se být hercem? Kdepak! Dobrý herec to buď
musí mít od Pánaboha nebo se to musí nadřít před zrcadlem. Já, když se
setkám při natáčení filmu s opravdickými herci, cítím velký rozdíl
mezi tou jejich rutinou a sebou. Ve skrytu duše se stydím zahrát emoce, protože
se stále nedokážu odpoutat od normálního bytí. Průprava na pódiu vám
v tom nepomáhá? Moc ne. Když dostanu nějakou
nabídku na roli, snažím se tomu vyhnout. Ve své branži jste
velmi obletovaný člověk. Pořád vám vadí, že to s sebou nese určitou ztrátu
soukromí, nebo už jste si zvykl? Člověk si zvykne. Když někam
jdu, tak už počítám s tím, že tam může dojít k nějakým kontaktům, o
které nestojím. To k tomu zkrátka patří a je zbytečné si namlouvat, že
to nechci a že mi to vlastně není příjemné. Stává se vám často,
že vás oslovují lidi slovy "Ahoj Davide, pamatuješ ." a vy nevíte
o koho jde? Stává a často. Myslel
jsem si, že zapomínám jenom jména, ale já zapomínám i obličeje. Ale třeba se s těmi
lidmi opravdu neznáte. I to je samozřejmě možné.
Mně se taky několikrát stalo, že jsem na ulici pozdravil nějakého herce s
tím, že ho znám, a přitom jsem ho znal jenom z televize. V tu chvíli se mi
totiž bezděky vybavil jako známý. Říkáte, že zapomínáte
jména. Zažil jste kvůli tomu někdy nějaký trapas? Zažil jsem jeden strašný
trapas. Ještě na Ježkově konzervatoři jsem měl jednomu svému nemocnému
spolužákovi donést nějaké noty. Jenže jsem zapomněl jeho jméno,
pamatoval jsem si jen příjmení. Přišel jsem k němu domů a otevřela mi nějaká
paní. Já jsem nevěděl, jestli je to jeho sestra, matka, babička či kdo.
Jak jsem byl ve spěchu, tak jsem střelil od boku tu babičku. Zeptal jsem se,
jestli má doma vnuka. A ona to byla jeho žena. Nakonec zpátky k Jim
Beam Music. S novou kapelou vyrážíte na turné po sedmi městech. Jak David
Koller Band vznikal? Vybíral jsem ty, kteří
dobře hrají a se kterými bych případně mohl spolupracovat příští rok
na své nové desce. Tak jsou v Bandu Olda Krejčoves z Monkey Business, Tomáš
Vartecký z Kurtizán, Honza Křížek a Tomáš Kopecký z Walk Choc Ice a Tomáš
Marek - bubeník, který se mnou hraje v Lucii. S námi budou vystupovat ještě
dvě holky z Bambini di Praga: Jarmila Farkašová a Míša Glagoličová. Co budete hrát? Nechci, aby se jednalo jenom
o jakýsi Lucie Revival. Budeme hrát písničky, které mapují většinu
kapel, ve kterých jsem hrál a skládal. Od mojí první písničky Majolenka až
po poslední desku Lucie. Aranžmá přitom budou proti těm původním verzím
poněkud nezvyklá. Tak se může stát, že některé písničky třeba lidi vůbec
nepoznají. Ale doufám, že to jak nás, tak posluchače bude bavit. Tomáš Pilát Aviso 19/02
|
|||
REDAKCE MARTEK | PROFIL ČASOPISU | HARMONOGRAM | DISTRIBUCE | CENÍK | TECHNICKÉ ÚDAJE | VÝPOČET INZERÁTU | PRŮZKUM | ZNÁMÉ OSOBNOSTI |
|||
Redakce: Martek, s.r.o., Žateckých 26, Praha 4 tel.: 261 090 161, 261 222 194-6, martek@martek.cz Copyright © 2003 Martek, s.r.o. |