REDAKCE MARTEK | PROFIL ČASOPISU | HARMONOGRAM | DISTRIBUCE | CENÍK | TECHNICKÉ ÚDAJE | VÝPOČET INZERÁTU | PRŮZKUM | ZNÁMÉ OSOBNOSTI |
|||
jan hřebejk: |
|||
Je to vysilující? Není. Kdybych
tvrdil, že to je vysilující, urážel bych ty lidi, kteří dělají nějakou
těžkou práci. Je to do určité míry stereotypní. Beru to ale jako
součást své práce. Vycvičil mě úspěch filmu Musíme si pomáhat.
Ten film byl uváděn v distribuci v mnoha zemích a tam nás nikdo nezná.
Když jsme byli třeba v Japonsku, úplně nás tam "vyždímali".
To je součást celého toho procesu a já se snažím si to užívat.
Dá se říct, co je
při uvádění filmu do distribuce nejsložitější? Nejhektičtější je
vždycky pražská premiéra. Kolem toho je hodně lítání, rozhovory,
vysvětlování a zařizování. Putování po vlastech českých a
moravských už je o něco klidnější. Někdy z toho vzniknou i velmi příjemné
chvíle. Třeba když se po filmu podaří dobrá beseda.
Kolik premiér mělo
Pupendo? Asi patnáct.
Všude jsou novináři
a všude se zřejmě ptají na stejné věci. Třeba srovnávají Pupendo
s Pelíšky nebo se ptají na Bolka Polívku a Jaroslava Duška. Není to
tak trochu otrava? To se tak nedá brát
- vždyť je to normální. Novináři pracují pro různá média, pro různá
periodika, a mají různé čtenáře a posluchače. Já jsem na Oscarech
zažil, jak to třeba dělá režisérská hvězda Ange Lee. Ten odpovídal
na všechny otázky úplně stejnými slovy, měl to skoro jako zábavné
číslo. I veselou historku z natáčení vyprávěl všem stejnou. Na všechny
otázky měl perfektně připravenou odpověď. Já se snažím, aby moje
odpovědi měly hlavu a patu a potenciálním divákům, posluchačům a
čtenářům něco řekly.
Naučené formule
tedy nemáte? Některé samozřejmě
ano, ale rozhodně ne všechny. Dost to záleží i na situaci a rozpoložení,
v jakém zrovna rozhovor dělám.
Po uvedení filmu Musíme
si pomáhat jste si dokonce pochvaloval, že to je velmi dobrá reklama
zadarmo, zatímco v Americe se rozhovory musejí tvrdě zaplatit. ... pokud nejde o
Jacka Nicholsona či Stevena Spielberga. Když bychom chtěli udělat našemu
filmu masivní reklamu v cizině, to bychom se nedoplatili.
Pupendo má ale také
placenou reklamu. Samozřejmě.
Inzeráty
v tisku jsou placené, máme i sponzorské dohody s partnery - třeba na
obchodech Baťa jsou plachty s Jaroslavem Duškem nebo je tu i komerční
spolupráce s benzinovou firmou ÖMV. Základní rozdíl uvádění
Pupenda oproti uvádění filmu Musíme si pomáhat je ten, že od té
doby přibylo jenom v Praze stodeset kinosálů. To je hodně a ovlivňuje
to distribuci. Křivka uvádění a sledovanosti dnes roste a padá daleko
strměji. Pelíšky se držely třeba třičtvrtě roku s prakticky
stabilním diváckým zájmem. Teď musíme v prvním období uvádění
dostat co nejvíc lidí do kina a to vyžaduje reklamní kampaň.
Na což se vyčleňuje
část rozpočtu filmu. Ano. Je to normální
součást propagace filmu. Film jsme dělali pro diváky, stál spoustu
peněz a kdybychom mu neudělali žádnou propagaci, asi bychom byli hlupáci.
Přesunou se, podle vás,
v budoucnosti filmoví diváci do multiplexů? Ono se to
vyprofiluje. Vezměte si třeba dnešní podobu pražských kin Aero nebo
Oko. Tam vzniká specifická komunita filmových fanoušků a filmový zážitek
je tam asi větší, než jinde. Tato kina mají ale oproti multiplexům
jeden handicap: totiž technické vybavení a s tím spojenou kvalitu
projekcí. U starších filmů je to jedno, já sám na starší film půjdu
do Aera, kde je lepší atmosféra, lidi jsou tu filmově vyspělejší a
taky tu je lepší akustika. Když se v takovém kině lidi smějou, směje
se opravdu celý sál. V multiplexu se může smát celý sál, ale vy to
neslyšíte. Ale je tam lepší vybavení: plátno, zvukový systém Dolby
Digital. Druhá výhoda multiplexů je možnost výběru. Když vás nějaký
film zklame, můžete jít hned na jiný. Já sám to tak dělávám: když
mě jeden film naštve, zůstanu tam a spravím si hned náladu jiným.
S jakými filmy se vám
to stalo naposledy? To bylo nedávno.
Film Znamení mě tak zprudil, že jsem hned šel na Ples příšer a
opravdu jsem si chuť spravil.
Takže podle vás
jednosálová kina pod konkurencí multikin nepadnou? Myslím si, že ne.
Padnou nekvalitní kina. I mě štvalo, když jsme měli premiéru v kině
se špatnou kvalitou. Velká část rozpočtu filmu byla spotřebovaná na
to, aby film měl technickou kvalitu odpovídající výši vstupného a
aby divák měl jiný zážitek, než když se podívá doma na televizi.
Proti multiplexům nelze bojovat, to je prostě trend. Od Jana Hřebejka se už dnes automaticky očekává, že každý jeho nový film bude dobrý.
Cítíte
Cítím. Ale pokud je
to tak, jak říkáte, tak proto, že moje předchozí filmy měly určitou
kvalitu. Od Romana Šebrleho se také očekává, že na mistrovství světa
nebo Evropy v desetiboji neskončí na desátém místě. Čím se zvyšuje
přízeň recenzentů a diváků u předchozího filmu, tím se u nových
filmů zvyšují nároky. To je logické. Pokud přijdou tvůrci po propadáku
s něčím skvělým, je kolem toho samozřejmě větší jásot, než u někoho,
kdo je dlouhodobě přijímán jako talent.
Není to tak trochu
nespravedlivé? Ne. Já si myslím,
že je to v pořádku. Musíme na sebe být přísní. Ono se to totiž
jednoho dne zlomí.
Dosavadní přijetí
Pupenda je vesměs příznivé. To ano, ten film se setkává asi s nejlepším hodnocením, s jakým se naše filmy za poslední čtyři roky setkaly. Já sám ovšem nemůžu své filmy reflektovat. Řeknu tedy jenom to, že určitá hodnota Pupenda je v tom, že zpracováváme dobu, kterou si dobře pamatujeme. Pracujeme tedy jemnějším způsobem a naše postavy jsou, řekněme, pravdivější. V tom je, i při veškerém smutku, který z Pupenda vane, i více legrace. Takové té subtilnější. Je jednodušší točit
film z doby, kterou jste žil (než to bylo například u Musíme si pomáhat
nebo Pelíšků)? To úplně objektivně
nemůžu posoudit. Při takovém filmu se víc zaměřím na jednotlivé
detaily a pak mě třeba překvapí, jak hezky vyšly. Ale tvůrce nemůže
mít tu správnou sebereflexi toho, co dělá.
Je alespoň jednodušší
shánět rekvizity z osmdesátých let než z let šedesátých? Je to daleko složitější,
protože ty věci nejsou v dobrém stavu. O relikvie, a tam už třeba
design z 60. let spadá, lidi dobře pečují, jsou předmětem sběratelské
vášně. U 80. let to ještě nenastalo. Bazary levného nábytku jsou
samozřejmě plné sedacích souprav z 80. let, ale ty věci jsou poškozené.
To platí i o elektronice. Ty věci byly nekvalitní (tím se liší třeba
od výrobků let padesátých), a k tomu dnes ještě nikoho nezajímají.
A
Samozřejmě, ta doba
přijde. Bude se sbírat i to, co nám dnes připadá nepěkné. Všechno
se jednou stane předmětem zájmu sběratelů. Když dnes sledujete třeba
nové trendy oblékání, tak to jsou modely, které by v 1979 byly terčem
posměchu. Třeba džíny - morendy (ty se k nám vozily z NDR), teplákové
bundy s proužky či barevně půlené kalhoty. Ale všechno se vrací v
určitých cyklech. Na dnešní době se mi líbí, jak je promixovaná.
Minimálně ve městech se dnes už nikdo nikomu nesměje za to, co má na
sobě. Včetně třeba odbarvené nebo obarvené hlavy.
Je to, o čem mluvíte,
třeba i důvodem combacků zpěváků z 80. let? Asi ano, určitým způsobem
je v tom nostalgie a určitým způsobem i neochota rádií hledat něco
nového. Podle mého u nás komerční rádia masírují lidi populární
hudbou 80. let pod záminkou, že to lidé chtějí. Konzervatismus u nás
jistě je. Možná k němu sám přispívám svými retro-filmy. Ale já sám
tuhle retrovlnu populární hudby z 80. let vůbec nesdílím. Až na
velmi světlé výjimky zejména ze Slovenska pokládám věci, které u nás
tehdy vznikaly, za pokleslé.
Zažil jste si sám
fyzicky pupendo? Zažil. Na pupendu je
nejvíc ponižující to, že ti ho nedává jeden člověk. Aby ti ho někdo
mohl dát, musí tě někdo jiný držet a ty se dostáváš do menšiny.
Není to tedy boj, ale šikana. A v tom je určitá paralela k tomu, co se
děje v našem filmu. Režim, tedy bolševici, jsou v přesile a držej
ti ruce a nohy. O tom je film Pupendo, i když my to vyprávíme humornou
formou. A zpátky k otázce - pupendo jsem na nějakém pionýrském táboře
dostal. Není to pro mě však určující zážitek z dětství. Drobných
ponížení a šikan si člověk v dětství zažije víc, tomu se nelze
vyhnout. Děti jsou docela kruté, to je známá věc.
Ten film ale není o
dětech, tedy ne hlavně o dětech. To je pravda. Chtěl
jsem, aby se Pupendo takto jmenovalo právě pro ty významové paralely.
Proto jsme do filmu zařadili i scénky s pupendem. I když, myslím si,
pupendo nikdy nebyla zábava dospělých, to byl spíš dětský rituál.
V tomto ohledu to používáme spíše jako licenci.
Jak důležitý je
pro film jeho název? Myslím si, že moc
ne a v Česku je absolutně nepodstatný. Těžko bychom hledali méně
komerční názvy, než je například Kolja, Jízda, Obecná škola, Marečku,
podejte mi pero, Vesničko má středisková, Postřižiny či Lásky jedné
plavovlásky. My k nim máme skvělé asociace proto, že to jsou jedny z
nejlepších filmů, které tu byly natočeny. Zároveň vám můžu připomenout
třeba Hořký podzim s vůní manga, Mravenci nesou smrt a jiné propadáky
a tendenční kraviny, na které nikdo nechodil. Tyhle poetické a
mnohoslibné názvy s tím nic neudělaly. Pavel Liška si
(podle vašich slov) ukradne patnáct minut filmu Pupendo pro sebe, což
jste si prý v kontextu snímku mohl dovolit. Nestává se to tak trochu
jeho údělem? Ve snímku Čert ví proč je to, myslím si, podobné. Ten úděl je dočasný,
jde spíš o souhru náhod. Myslím si, že Pavel Liška je hercem evropských
parametrů, jakých je v téhle zemi velmi málo. A když mi někdo řekne,
že hraje ve filmech samé idioty, tak opáčím: Běžte se podívat do
divadla na jeho Romea. Vladimír Menšík taky hrál spoustu epizodních
rolí, ale všechny si je vybavíme. Pavlovo obrovské mistrovství je v
tom, že na malých plochách českého filmu vytvoří něco, co bude patřit
k tomu nezapomenutelnému. Alespoň doufám.
Jednu z rolí v
Pupendu hraje i světoznámá operní a komorní pěvkyně Soňa Červená.
Kde se vzala v Pupendu? To byla zajímavá
historie. Její postava - paní König - měla být původně agentka s uměním
ze Západního Berlína, která dá Bolkovi Polívkovi zakázku, taková
Meda Mládková. Jenže pak nám začalo vrtat hlavou, jestli to nebude
vypadat, že si z paní Mládkové děláme legraci. Postavu jsme tedy změnili
na pana Königa a tu roli jsem nabídl Juraji Herzovi. On mi ji ale odmítl
s tím, že už si nic moc nepamatuje. Mně přitom bylo trapné říkat,
že tam vlastně skoro žádný text nemá. Asi dva dny poté, co jsem se
dozvěděl Herzovo rozhodnutí, jsme se ženou seděli ve vinárně se Soňou
Červenou.
A bylo rozhodnuto! Ano. Moje žena mi
hned cestou domů říkala, že ta dáma má neuvěřitelné charisma, oba
jsme z ní byli nadšeni. Tak se z pana Königa stala zase paní König.
V Pupendu je i velmi
výrazná a významná postava neslyšícího kluka (syna Evy Holubové a
Bolka Polívky). Sledoval jste tím trochu i osvětový účel? Ne. Ten neslyšící
kluk je už v knížce Petra Šabacha, ze které jsme vycházeli. On je
tam trochu jinak pojatý, ale neslyšící byl. Tak jsme ho použili a o nějakých
sociologických dopadech filmu jsme vůbec neuvažovali. Spíš jsme uvažovali,
jestli je reálné, aby tu roli hrál takzvaně normální herec. Přišli
jsme na to, že ne. To bychom se dostali na hranici až jakési parodie.
Moje asistentka mi pak ve škole pro neslyšící natočila patnáctiletého
Lukáše Baborského a já jsem zjistil, že je dobrý. Role se zhostil
skvěle. Za jeho nejlepší výstup považuji ten, při kterém odhání
ode dveří bytu volební komisi. Rozhovor Borise Hybnera s Lukášem
Baborským - to je jeden z mých nejoblíbenějších gagů v Pupendu. Lukáš
tomu humoru rozuměl, dokonce ho spoluvytvářel.
Hodláte Pupendo nějak
přiblížit neslyšícím lidem? Určitě. Neslyšící
chodí do kina velmi rádi, ovšem za předpokladu, že film má české
titulky. Lukáš a jeho kamarádi tedy velmi dobře znají spoustu zahraničních
filmů, ovšem české filmy už ne. Tak jsme jednu kopii Pupenda, už třeba
jenom proto, aby na něj mohl jít Lukáš do kina, opatřili českými
titulky. S nadací Zvuky ticha jsme vytvořili jakýsi itinerář téhle
kopie, aby neslyšící ve všech koutech republiky mohli Pupendo vidět.
Není to komerční tah, takového cynismu bych se dopouštět nechtěl.
Pro ty, kteří slyší,
vydáváte k filmu i soundtrack. Ano. Když už mluvíme
pro Aviso, tak bych rád udělal avízo na tuhle desku. Ostatně na návštěvnosti
Pupenda a na prodeji desky závisí i to, budeme-li mít peníze na nový
film. Na soundtracku zní vedle písniček i některé dialogy z filmu.
Tak, jako v Pelíšcích byl ústřední melodií Sluneční hrob, tady je
to Zmrzlinář. Jeho autorem je Oskar Petr. To je zakládající člen úžasné
kapely Marsyas a taky autor snad největšího hitu skupiny Lucie - písničky
Medvídek.
Co říkáte výroku
svého kolegy Petra Zelenky při předávání Českých lvů, že jeho
film Rok ďábla neměl vloni konkurenci? Petr je pro mě obtížně
stravitelná směsice nafoukanosti a mindráků. Jako režisér je vynikající,
ale za lepší film, než je Rok ďábla, považuji Výlet. A pokud Petr
Zelenka neviděl Fimfárum, tak ať si na ně zajde. Rok ďábla stojí na
hudbě Jarka Nohavici a skupiny Čechomor, a to rozhodně víc, než na režisérské
práci Petra Zelenky. Co Petr vytvoří je jistě skvělé, ale on tyhle
drzosti říkal, říká a říkat bude. To asi patří k jeho image.
Vy o sobě zase velmi
často tvrdíte, že neumíte anglicky. Před vašimi cestami světem jste
se ale tenhle jazyk, minimálně na dorozumívací úrovni, naučit musel.
Nepatří to tvrzení zase k vaší image? Lidi jako my mluví
angličtinou, která postačí maximálně k objednání hotelového
pokoje a jídla. Moc hezky to řekl můj scénárista Petr Jarchovský -
podle něj naše kategorie lidí mluví anglicky způsobem "tobě pšenka
nepokvete". A v tom je ten problém. Chci se vyjadřovat bohatě, ale
nemám na to slovní zásobu. Kromě toho nemám talent dělat něco
systematicky, což učení se jazyku vyžaduje. Já mám problém v tom,
že nerozumím. Hodně lidí to má opačně - rozumí, ale neumí se vymáčknout.
Já nerozumím. Když už něčemu porozumím, odpovědět umím. Ale mám
strach z komunikační nedohody.
Takže to není vaše
póza? Ne, je to handicap. Na cestách jsem hluchoněmý režisér. Stejně jako Petr
Zelenka nebo třeba Alice Nellis, i vy se věnujete divadelní režii. Co
může dát filmový režisér divadlu? Publicitu. (smích) Je pravda, že mnohdy nám tuhle práci divadelní ředitelé nabízejí proto, že o filmu se píše víc a tak se bude psát i o divadlech, kde filmaři pracují. Když třeba Alice Nellis režíruje divadlo, tak se o tom divadle píše častěji a na větších plochách, než když tam režíruje vynikající divadelní režisér, jehož jméno ovšem není tak známé. Ale jako všechno, i tohle je individuální. Teď navíc nastává pohyb i opačným směrem - zanedlouho bude premiéra filmu Nuda v Brně, který režíruje významný divadelní režisér Vladimír Morávek. Každý jsme jiný. Jako neexistuje prototyp divadelního režiséra, tak neexistuje ani prototyp režiséra filmového. Jinou zkušenost a imaginaci si do divadla přinese Juraj Jakubisko, jinou Roman Vávra, Alice Nellis nebo já. A odpověď na vaši otázku: spíš je to obohacení pro mě. Nejsem divadelní režisér, takže nemůžu mluvit o tom, co jsem já přinesl divadlu, ale jenom o tom, co divadlo přineslo mně. Byla to radostná spolupráce s dobrými herci na dobrých textech.
Trochu do politiky.
Podepsal jste se pod tři otázky Václavu Klausovi. O mně je známé, že
se podepíšu pod cokoliv. Dokonce bych řekl, že ti, co mi to vyčítají,
mají pravdu. Ale zastávám názor, že když má někdo velkou moc, má
i velkou odpovědnost. A je potřeba mu to připomínat. I Klausovi.
Takže jste se asi
neradoval, když byl Klaus zvolen prezidentem. Myslím si, že to,
že byl zvolen prezidentem, udělalo z naší republiky jedno velké
Znojemsko. Připadám si, že jsem občanem Znojemska, kde si občané,
samozřejmě demokraticky, zvolili Vladimíra Železného. On je sice
televizní profesionál, ale je to šméčkař. Zrovna tak Václav Klaus
je pro mě politický oportunista. Devadesát procent jeho politických a
ekonomických nápadů vedlo do slepých ulic, k posměchu v zahraničí
nebo dokonce k velkým zlodějnám, které Klaus odmítá vidět. Ale
protože jsme to tu trpěli tolik let, člověk vůči těmto záležitostem
otupěl.
Čím to, že se u nás
dostávají k moci Železní a Klausové? Holt znojemským je
bližší schopný podvodník než slušný člověk, který není tak
brilantní manažer. Ovšem pozor - nemyslím si, že by Klaus byl zločincem,
dokonce ho pokládám za schopného politika, ale už z dob komunismu si přinesl
velkou míru oportunismu. Pro mě osobně je Klaus symbolem právního a
mravního nihilismu, který do politiky zavedl, a to má své důsledky.
Jinak ale uplynulou dekádu považuji v našich dějinách za šťastnou.
Kdybych to měl zestručnit, tak jsem prostě Havlovec. A cítím diametrální
rozdíl mezi Václavem Havlem a Václavem Klausem.
Zvolení Václava
Klause je vlastně vizitkou českého parlamentu . Parlament je obrazem
společnosti. Jestliže máme spoustu laxních občanů, kteří k volbám
nechodí, tak se ukázněné voličstvo komunistů sešikuje a vynese své
představitele na takovou pozici, že můžou mluvit do uspořádání státu.
Uznávám, že je to demokratické, ale nelíbí se mi to.
Před časem jste
prohlásil, že s přítelkyní se stravujete většinou mimo dům. Zůstalo
vám to i po svatbě? (smích) Ne. Moje žena
dobře vaří a vaří i doma. Takže doma i jíme.
Změnilo se pro vás
něco po svatbě? Zásadně ne. My jsme
spolu bydleli i před svatbou a děti zatím nemáme. Tak se věnujeme
zvelebování domova. Moc bych si přál, aby náš dům byl vlídný i k
příchozím. Rád si totiž domů zvu přátele - přátelství, to je
hodnota, kterou uznávám. Nemluvím o známých, ale o opravdových kamarádech.
Jsem rád, když s nimi můžu sedět doma u stolu a jen tak kecat. Miloš
Forman, který si na rozdíl ode mne může dovolit rekapitulovat svůj úspěšný
život, řekl: "Na životě je nejdůležitější žít ho a kecat o
něm". Tak se snažíme, aby náš domov byl tím místem, kde se dá
život žít a kecat o něm.
TOMÁŠ PILÁT
|
|
||
REDAKCE MARTEK | PROFIL ČASOPISU | HARMONOGRAM | DISTRIBUCE | CENÍK | TECHNICKÉ ÚDAJE | VÝPOČET INZERÁTU | PRŮZKUM | ZNÁMÉ OSOBNOSTI |
|||
Redakce: Martek, s.r.o., Žateckých 26, Praha 4 tel.: 261 090 161, 261 222 194-6, martek@martek.cz Copyright © 2003 Martek, s.r.o. |