REDAKCE MARTEK | PROFIL ČASOPISU | HARMONOGRAM | DISTRIBUCE | CENÍK | TECHNICKÉ ÚDAJE | VÝPOČET INZERÁTU | PRŮZKUM | ZNÁMÉ OSOBNOSTI |
|||
HOLKI -
POSLUCHAČ
MÁ PRÁVO NECHAT SI PODEPSAT TŘEBA I ZADEK! |
|||
Úspěšná
dívčí formace Holki vydala těsně před koncem minulého roku nové album a
dala si trochu zvláštní novoroční předsevzetí. V červnu chce vydat další
desku a hned poté skončit. U skupiny, která je na vrcholu, (umírněněji by
šlo říci, že právě teď by mohla pomalu dozrávat a ukázat, co umí), je
to poměrně nečekané. Původně čtyři (dnes tři a jedna vyhozená)
studentky Ježkovy konzervatoře by mohly začít zúročovat to, co při studiu
získaly a přesvědčovat, že nejsou jen kometou, hvězdičkou, která jak
rychle vylétla, tak rychle zase zhasne. Škoda - pokud holky ze skupiny Holki
své slovo dodrží, už se o tom nepřesvědčíme. Tak se ptám: Proč tohle
rozhodnutí? Možná právě proto, že
jsme na vrcholu slávy a popularity a v nejlepším je dobré skončit. Vaše právě vyšlá
deska se jmenuje Vzpomínky zůstanou. Nebojíte se toho, že se vám bude stýskat
po společném působení? Určitě se nám bude stýskat.
Možná to i opláčeme, vždyť jsme spolu prožili čtyři roky a to je kus života.
Chybět nám to bude, ale přesto jsme rozhodnuté skončit. Takže Holki v Ženi nepřejdou. Ne. Ostatně jeden z důvodů,
proč končíme, je i ten, že se nám nechce měnit název naší formace. Co v budoucnu, od muziky
asi neutečete! To v žádném případě.
Hudbě bychom se chtěly všechny věnovat profesionálně, takže takové ty
povídačky, že jenom jedna z nás, nejsou pravdivé. U muziky určitě zůstaneme,
jenom ještě nevíme, jakou formou. Nabízí se třeba muzikál, ale i jiné
formy, to necháme té budoucnosti. A v nejbližší době? V
červnu bychom chtěly vydat pátou desku, ta už bude opravdu poslední. A pak
přijdou naše sólové projekty. Prozradíte, jaké? Neprozradíme. Nechceme teď
prodávat něco, co ještě není. Ale slibujeme, že až se to bude blížit, všichni
to zaregistrují. Taky chcete dokončit školu,
alespoň ty z vás, které jste v ní zůstaly. To je pravda, končíme právě
v červnu, takže ta naše deska bude vlastně vyvrcholením našeho studia. Jedna z vás ale ze školy
musela odejít... Radana: To jsem já. Bylo v
tom pár konfliktů, já jsem nechtěla ustoupit, škola nechtěla ustoupit. Někdo
odejít musel a myslím si, že škola kvůli mně odcházet nebude. Odešla
jsem tedy já. Ale musím říct, že jsem paličák a škola měla pravdu. Takže
jsem musela odejít vlastní vinou. Na nikoho to nesvádím. Čeho se ty spory týkaly? Radana:
Klavíru a docházky. Ale hlavně klavíru. Klavír totiž k smrti nenávidím a
odmítala jsem ho "dělat". Bohužel to ale pravidla školy nedovolují.
Pan ředitel mi doslova řekl, že už mi třikrát zachránil prdel a že po čtvrté
už nemůže. Musela jsem tedy ustoupit. Hodláte se ke škole někdy
vrátit nebo už je to pro vás uzavřená kapitola? Radana: Určitě se nehodlám
vrátit do školy, ale chtěla bych se učit zpívat soukromě. Myslím si, že
je to nutné, abych si uchránila hlasivky a nepoškodila si je. Všech se ptám: jak jste
na tom s hudebními nástroji - tedy na jaké hrajete? Nikola: Sedm let jsem hrála
na housle a osm na klavír, teď už nehraji na nic. Jediným mým nástrojem
jsou teď hlasivky. Radana: Pět let jsem hrála
na housle, dvanáct let na různé zobcové flétny, tenorovou, altovou a
basovou. A pak je tu ten nechutně nucený klavír, na který umím zahrát tak
akorát Ovčáci čtveráci. Katka: Od pěti let hraji na
klavír, ale v posledních dvou - třech letech už se mu moc nevěnuju. Ovšem
mrzí mne to. Mým velkým snem je, jak jsem vždycky říkala, "až budu
velká" mít doma velké křídlo. A pak si klavírní hru opráším. Klára: Čtrnáct let jsem
hrála na klavír. Nějaké
to nástrojové zázemí tedy máte, ale při svých koncertech ho nevyužíváte,
není to škoda? Těžko říct. Naše hudba
na koncertech hraje z nahraných základů, jde o halfplayback. Mimo živé
kytary je celá naše muzika vytvořená na počítači. Do toho se my pokoušíme
o zpěv. A zpátky k otázce - není
škoda, že i nehrajete? Víte, v naší branži je
to u nás rozděleno tak půl na půl - půlka interpretů má na koncertech živou
hudbu, půlka z playbacku. Ta druhá možnost, tedy hrát s playbackem, to je
dnešní trend. Neláká vás zazpívat
si někdy s živou kapelou? Láká! Ať už s orchestrem
(jako měla skupina Lucie koncert v opeře) nebo s malou kapelou, bicí a basa.
Ale nemáme na to píseň a kromě toho: kdo by to zaplatil? Nějakou takovou nabídku
jste nikdy nedostaly? Nedostaly a už ani
nedostaneme. Vám všechny písně píše
jeden autor, Peter Fider. Nejste tak dost omezeny? To nám tak ukládá
smlouva. On nás objevil, on nám složil první písničku i první desku. Takže
naše smlouva je stavěná tak, že i nadále jsme jeho projektem. Kdybychom měly
zpívat písničku od někoho jiného, její autor by to musel domluvit s
Peterem a Peter by to musel schválit a dovolit. My osobně proti tomu nic nemáme,
ale ať tak nebo tak, všechno se to odvíjí od Fidera. On je naším autorem i
producentem. Jedna z vás má údajně
před svatbou... Klára: (jakoby udiveně) Jó?
Ale vážně. Na jaře to určitě nebude. Jinak se tomu ale nabráním,
zasnoubená jsem a k té svatbě to směřuje. Chceme se vzít, až to přijde,
tak to přijde. Ostatní Holki: Ale abyste
stihli volný Karlštejn! Klára (k ostatním Holkám):
Na Karlštejně to nakonec nebude, i když jsem původně chtěla mít svatbu právě
tam. Vy vůbec nečtete noviny! Píší o vás noviny často? To je sezónní záležitost.
Třeba když vydáme novou desku, tak ano. Jinak tak normálně. Prý jste holky náladové.
Komplikuje vám to život? Který člověk není náladový?
Náladové jsme asi jako všichni ostatní lidi a jako všem ostatním nám to
život nekomplikuje. To je normální jev. Takže když přijedete někam
na koncert a není všechno připraveno podle vašich představ, tak neběsníte? Běsníme, ale musíme to
prostě brát tak, jak to je. Přejdeme to a normálně zpíváme. Zrušily jste někdy z
takových důvodů koncert? Ne. Jednou jsme koncert zrušily,
ale to bylo kvůli tomu, že jsme po cestě měly bouračku. Jinak jsme v
podstatě nenáročné, na Západě by o nás mluvili jako o zlatíčkách. My přijdeme
do šatny a jediné, co chceme, je něco k pití. Speciálně vyvětrané šatny
a kožené sedačky nevyžadujeme. Jak jste spokojeni s vaší
vydavatelskou firmou, tedy s EMI - ČR? Každý interpret na svoji
vydavatelskou firmu nadává, ale u každé jiné firmy by to asi bylo stejné.
Všude jsou zápory i klady. Dnes už jsou možnosti širší než dřív a
vydavatelské firmy nejsou pro umělce tak důležité. Existují všelijaké
labely, interpreti si můžou desky vydávat i sami. Důležité je, aby ty
desky někdo distribuoval do obchodů. No a to dnes dělají právě ty
vydavatelské firmy. A když je firma dobrá, postará se o své desky. Máte pocit, že vaše
nová deska je zatím vaše nejlepší? Myslíme si, že ano. O to
se vždycky snažíme. Ostatně - i dětičky, které nás poslouchají, s námi
rostou a my se snažíme je nějak "vést". Ta nová deska je ze všech
našich desek asi nejlíp zazpívaná, daly jsme si na ní hodně záležet. I náš
skladatel si dal práci. Přitom tři písničky jsou trochu nezvyklé, odlišné
od klasických Holek. V čem? Je tam hodně latinských
rytmů a živých kytar. Na to u nás asi nejsou posluchači zvyklí. Co se týče vašeho
konce, asi jste spoustu fanoušků zarmoutily. To ano. Dostáváme hodně
dopisů, ať si to rozmyslíme, že nás mají rádi. A že jim našim rozchodem
ublížíme. Máte dva fankluby, jeden
v Ostravě, druhý v Praze. Který z nich je čilejší? To je tak: ten ostravský
funguje jako klasický fanklub, přes něj se dají objednat trička, materiály
či levnější cédéčka, ten pražský je hlavně přes korespondenci. Přes
ten pražský si píšeme s dětmi, přes ostravský dostanou naši fanoušci
trička a naše desky levněji než v obchodech. Co to znamená "levněji
než v obchodech"? To je za třistadvacet
korun, zatímco v obchodě stojí přes čtyři stovky. Hodně se mluví o
vy-palování. Zřejmě to pot-kává i vaše alba. Ano, potkává. Ne, že by nás
to moc těšilo, ale ty lidi chápeme. Přece po někom nemůžeme chtít, aby
si koupil naše cédéčko za čtyřista korun! A se zahraničními deskami je
to ještě horší, ty stojí třeba i sedmset! Na druhé straně ti, co si
desky přepalují, okrádají sami sebe. Kvalita přepáleného cédéčka je
sice zpočátku skoro tak vysoká, jako u originálu, ale dlouho to netrvá. Vypálená
deska se daleko dřív ohraje. Ale co se dá dělat, všichni nemají tolik peněz. Někteří interpreti
buklet vypáleného cédéčka nepo-depíšou. Co vy? Ti, co je nepodepisují,
jsou hlupáci. Posluchači a diváci, kteří přijdou na koncert a zaplatili za
to, mají právo nechat si podepsat třeba i zadek! Můžu tuhle větu použít
do titulku? Klidně. Za tím si stojíme.
Tomu, kdo přijde na koncert a zaplatí si lístek, klidně podepíšeme i padesát
vypálených cédéček. Umělci u nás totiž nežijí z prodeje desek, ale z
koncertů. Pokládáte se za umělce? To, co děláme, určitě svým
způsobem umění je. Každý neumí zpívat, i když to každý rád dělá.
Ostatně - ze školy vyjdeme jako diplomovaní umělci, takže už konzervatoř
nás předurčuje k umělecké dráze. I když uznáváme, že jsme spíš takoví
umělci v uvozovkách. U nás se za umělce považuje ten, kdo namaluje pěkný
obraz nebo vytesá krásnou sochu, případně operní pěvec. Tohle je považováno
za to pravé umění. Ale časy se mění - umění je dneska třeba i neónové
srdce na Hradčanech (smích). V populární hudbě už je pojem umění trochu
zavádějící, tam se pracuje s počítači a umělými zvuky ... Je Karel Gott umělcem? Zcela určitě a velkým!!
To je mistr! TOMÁŠ PILÁT Aviso 1/03 |
|||
REDAKCE MARTEK | PROFIL ČASOPISU | HARMONOGRAM | DISTRIBUCE | CENÍK | TECHNICKÉ ÚDAJE | VÝPOČET INZERÁTU | PRŮZKUM | ZNÁMÉ OSOBNOSTI |
|||
Redakce: Martek, s.r.o., Žateckých 26, Praha 4 tel.: 261 090 161, 261 222 194-6, martek@martek.cz Copyright © 2003 Martek, s.r.o. |