REDAKCE MARTEK | PROFIL ČASOPISU | HARMONOGRAM | DISTRIBUCE | CENÍK | TECHNICKÉ ÚDAJE | VÝPOČET INZERÁTU | PRŮZKUM | ZNÁMÉ OSOBNOSTI |
|||
ČESKÉ ÚČASTI NA EXPO 2000 V HANNOVERU (A TAKÉ O PAMÁTKÁCH, CITU, VKUSU A MINULÝCH ŽIVOTECH) |
|||
Rozhovor s architektkou Evou Heyworth Začněme dnes v tomto druhém čísle letošního ročníku trochu netradičně, totiž výčtem několika holých faktů. Ve dnech 1. června až 31. října letošního roku se ve Spolkové republice Německo uskuteční Světová všeobecná výstava EXPO 2000 HANNOVER, zatím největší v historii obdobných akcí a také poslední v tomto století. Jejím ústředním heslem je Člověk - Příroda - Technika a smyslem je nastolit, rozvíjet a dokumentovat na prahu 21. století otázky a problémy související s budoucností lidstva. Již v současné době se k této velevýznamné akci přihlásil rekordní počet účastníků včetně České republiky. A proto také dnes Avízo hovoří s ing. arch. Evou H e y w o r t h, majitelkou stejnojmenného pražského architektonického studia, která je spolu se spolupracovníky ze společnosti Rytíř, s.r.o., autorkou vítězného projektu české účasti - a samozřejmě na tomto úkolu dále velmi intenzívně pracuje. Protože jde o architektku, která při svém věku má za sebou již řadu vynikajících prací, zněla první otázka:
Zpravidla přísní. Samozřejmě, že architekt se s nimi občas dostane nejen do odborné, ale také tvrdé diskuse. Ale je nutno je respektovat - vždyť oni jsou hlavními garanty zachování architektonického a uměleckého dědictví minulých věků... To je opravdu o něčem jiném, projekt pavilonu byl hotov dříve, než byla vyhlášena soutěž na scénář, takže vznikly jisté komplikace, které teď už nemá cenu rozepisovat. Faktem je, že se náš projekt musel vejít do rozměrů pavilonu, což byl také jeden z oříšků k rozlousknutí, ale podařilo se. A pokud jde o onen projekt, vychází z motta výstavy s akcentem na českou kulturu, vzdělanost a na integraci do Evropy. Právě zmínění kolegové ze studia Rytíř přišli s vynikajícím nápadem učinit osou naší expozice kapli sv. Kříže - ony totiž také uplývají dvě tisícovky let od narození Krista, na což se někdy v přetechnizovaném světě a v rámci připravovaných oslav zapomíná. Navíc tato kaple a celá doba Karla IV. připomíná časy, kdy české země byly nikoliv pouhou okrajovou součástí, ale kulturním centrem Evropy, což se o dnešku bohužel tvrdit nedá. Takže jsme vytvořili model oné kaple - samozřejmě zatím na počítačích, a učinili příslušná řešení tak, abychom od minulosti přešli k době současné. Uplynulé století přineslo vedle vědeckého a kulturního rozmachu i mnohé věci negativní - dvě světové války, stovky nebo tisíce lokálních konfliktů, hladomory, povodně, zemětřesení a další katastrofy. Čili jsme chtěli navodit i jakési memento, výzvu k zamyšlení nad sebou, nad úctou k minulosti a nad problémy přítomnosti i blízké a vzdálenější budoucnosti. Celkově je náš návrh řešen jako určitý střet dvou historických epoch, tedy středověku a současnosti, k čemuž samozřejmě využijeme nejen historických exponátů, například zde chceme umístit unikátní soubor historických Madon. Tedy samozřejmě jejich kopií, které musí někdo udělat - a není to jednoduché, protože některé unikáty jsou mimo naši republiku, naštěstí o nich víme. Ale je tu také laserová projekce a jiné výkřiky supermoderní techniky, kdy je možno vyvolat asociace i dojmy z negativních jevů minulosti i výzvu k zamyšlení nad takovými pojmy, jako je lidskost, pokora, tolerance a víra. A samozřejmě nutnou součástí takové expozice je i trochu zábavy. Tu jsme koncipovali jako zábavu interaktivní, jíž se člověk může aktivně účastnit, ba ji spoluvytvářet. Jistou atrakcí bude možnost navodit si pomocí počítače vlastní reinkarnaci, tedy seznámit se s vlastními minulými životy - samozřejmě, je to míněno jako zábava, nikoliv jako vědecký dokument... Ano, a jsem na to trochu pyšná, je to první záležitost tohoto druhu na světě a máme to také takto patentované. Ale zdůrazňuji, jde o zábavný projekt založený na astrologii a počítačovém programu, rozhodně nechceme v někomu vyvolat komplexy, že byl kdysi inkvizitorem nebo králem Herodem. Je to tedy počítačová fikce, zvláštní program připravíme pro děti, které samozřejmě v minulosti mohly být skřítky, vílami, pohádkovými rytíři. A v závěru zájemcům můžeme výsledek dodat na papíře jako dokument návštěvy našeho pavilonu. Čert ví, čím jsem byla, mám dost starostí v životě současném. Ale ten program se bude počítačově teprve připravovat a bereme to jako zajímavou atrakci, jako unikát v konkurenci ostatních expozic.Čert ví, čím jsem byla, mám dost starostí v životě současném. Ale ten program se bude počítačově teprve připravovat a bereme to jako zajímavou atrakci, jako unikát v konkurenci ostatních expozic. Bude, ale to už není naše starost. Vlastně také trochu je, protože česká restaurace v českém paviloně při české účasti na tak velevýznamné akci by měla odpovídat celkovému zaměření i architektonické a kulturní úrovní celé expozice. Věřím, že tomu tak bude, protože při takové akci by asi nebylo vhodné pít pivo z papírových pohárků a pojídat párky zabalené v papírovém ubrousku Již takový nápad - a jistě není jediný svého druhu - dává i odpověď na otázku úrovně našeho vztahu, přesněji řečeno vztahu některých lidí a institucí, k tomu, co jste správně charakterizoval jako architektonické skvosty minulosti. Je úděsné mnohé z toho, co nově vzniká, úděsné je to, jak zacházíme s tím starým. Moje krédo je při rekonstrukci interiéru zachovat v maximální možné míře vše, co je původní, eventuálně vytvořit něco nového přesně v původním stylu. Což je náročné a také nákladné, jistě náročnější a nákladnější než postavit betonovou škatuli nebo starobylý objekt vybavit hracími automaty. Víte, v tomhle vidím jeden z problémů současného světa - rozvoj vědy a techniky by neměl potlačit, ale naopak umocnit němé svědky minulosti. I na to jsme mysleli při tvorbě koncepce a návrhu české expozice na hannoverském EXPO 2000. A na to je také třeba myslet v posledním století tohoto milénia, tak, aby se posléze naši potomci v příštím tisíciletí měli za čím ohlédnout - a také v tomto smyslu na své předky vzpomínat s oprávněnou hrdostí. Poděkoval a další tvůrčí úspěchy popřál Avízo č. 2/00, str. 2-3 |
|||
REDAKCE MARTEK | PROFIL ČASOPISU | HARMONOGRAM | DISTRIBUCE | CENÍK | TECHNICKÉ ÚDAJE | VÝPOČET INZERÁTU | PRŮZKUM | ZNÁMÉ OSOBNOSTI |
|||
Redakce: Martek, s.r.o., Žateckých 26, Praha 4 tel.: 261 090 161, 261 222 194-6, martek@martek.cz Copyright © 2003 Martek, s.r.o. |