REDAKCE MARTEK  |  PROFIL ČASOPISU  |   HARMONOGRAM  |   DISTRIBUCE  |   CENÍK  |   TECHNICKÉ ÚDAJE  |   VÝPOČET INZERÁTU  |   PRŮZKUM  |  ZNÁMÉ OSOBNOSTI

  

JANEK LEDECKÝ RADÍ MÍCHEJTE SI PRÁCI A ZÁBAVU 

     
 

Druhou sezónu se v pražském Divadle Kalich hraje muzikál Hamlet. Můžeme polemizovat s tvrzením, že jde o nejúspěšnější současný muzikál, jak to hlásají plakáty, úspěšný však rozhodně je. Mohou za to pěvecké a herecké hvězdy, ale především samo dílo. Jeho divákům se dostane příjemné představení s pestrou hudbou, šikovně vymyšlenou režií a dobrými pěveckými a hereckými výkony. Hamleta si doslova vypiplal (a s Michalem Kocourkem i Divadlo Kalich) Janek Ledecký. Známý muzikant a zpěvák se tu našel. Po několika sólových projektech přišel s dílem, ve kterém hlavní roli hraje kolektiv. Je sice pravda, že roli Hamleta si psal pro sebe, rozhodně však neošidil ani ostatní postavy. Diváků má dílko stále dost a tak se zdá, že Cyrana, tedy dalšího muzikálu podle klasické předlohy, na kterém Janek už déle než půl roku pracuje, se hned tak nedočkáme. K rozhovoru přišel Janek Ledecký právě s ředitelem "svého" divadla Michalem Kocourkem. Začali jsme - jak jinak - Hamletem.

  • Již poměrně dlouho mluvíte o tom, že vznikne i jeho filmová verze. Jak to s ní vypadá?

    J.L. Připravujeme se. S filmem stále počítáme a věříme, že tento záměr uskutečníme. Měl by přijít jako vyvrcholení uvádění Hamleta v divadle.

  • Jinými slovy - doufáte, že to bude co nejpozději.

    Foto - Hamlet J.L. Ano. Čím později, tím lépe. Je jasné, že se budeme snažit hrát muzikál v divadle co nejdéle.

  • Muzikálové role v divadle mají alternace, kdo bude hrát ve filmu?
  • J.L. To je dost choulostivá otázka. Ve filmu může hrát každou roli vždy jen jeden, kdo to bude, o tom jednáme. Uznávám, že to mohou být i nepříjemné hovory. Víc bych v tuto chvíli nerad prozrazoval.

  • Máte alespoň představu o tom, kde budete natáčet?
  • M.K. Ano, obhlížíme některé interiéry. Byli jsme například na hradech Rabí a Karlštejn. Představte si scény v Kapli svatého Kříže, to by byla pecka! Když vznikala filmová verze muzikálu Evita, připsal Webber speciálně pro film novou píseň.

  • Uvažujete o něčem podobném?
  • J.L. Vidíte, to mě nenapadlo. Budu o tom přemýšlet! Ono je jasné, proč byla do Evity připsána písnička - Madonna potřebovala hit. Ale ani s Hamletem to není špatná myšlenka.

  • Když jsme u muziky a u nahrávek: kompletní verzi muzikálu na cédéčka jste natáčeli ve studiu. Proč jste zvolili tento postup a ne třeba živou nahrávku z divadla, s diváky a atmosférou?
  • J.L. O tom jsme dlouho přemýšleli. Je pravda, že pěvecké výkony i ozvučení divadla jsou skvělé. Jenže tohle dokonalé ozvučení je doplněno bezdrátovými mikrofonky, které mají herci připevněné na hlavě. Ty jsou maličké - asi jako o něco větší špendlíkové hlavičky. A na úkor té velikosti, a taky proto, že jsou umístěny na čele a ne před pusou, je ten hlas trošku zkreslen. Právě proto, aby ta nahrávka byla dokonalá, jsme ji pořizovali ve studiu.

  • Prý jste ve studiu i šermovali.
  • J.L. Ano, snažili jsme se o co nejdokonalejší divadelní atmosféru, takže jsme s Pepou Vojtkem v tom studiu doopravdy šermovali. Některé akustické panely při tom vzaly za své.

  • Pane Ledecký, podle mého názoru jste největší hity a pecky muzikálu nenapsal Hamletovi, a tedy sobě, ale jiným postavám. Myslím duet hrobníků nebo Poloniovo číslo Hoďte na něj síť.
  • J.L. No jo, to máte pravdu. Ještě bych k tomu připočetl královninu árii Jsem nevěrná. Já jsem v tomhle na sebe nemyslel. Chtěl jsem napsat dobrou muziku, už z úcty ke Shakespearovi. Nápad udělat Hamleta jako muzikál ostatně ani nebyl můj. Přišel s tím Martin Kumžák, autor konečné orchestrace. Jednou při práci na desce, bylo to v Ostravě, mi řekl: "Děláš každý rok desku, ale aby se to nestalo stereotypem!" A dal mi Hamleta. A když nám ten nápad posvětil divadelní odborník Jan Kačer, šli jsme do toho.

  • Otázka pro pana ředitele: věřil jste od začátku v úspěch Hamleta?
  • M.K. Když mě Janek oslovil s tím, abychom spolu Hamleta produkovali, samozřejmě jsem si to nejdřív poslechl. Na ten večer si dobře vzpomínám. Seděli jsme, Janek pouštěl muziku a k tomu podával vysvětlení. Mě to natolik zaujalo, že jsem začal mít pocit povinnosti dát to dohromady. Tak jsme začali produkovat muzikál a stavět divadlo.

  • Přesto: nezaskočil vás úspěch muzikálu?
  • M.K. Příjemně nás překvapil. Na druhou stranu jsme mu ale dost sami pomohli. Myslím teď tu každodenní mravenčí práci kolem muzikálu. Snažíme se, aby interpreti podávali kvalitní výkony, aby diváci byli spokojeni. Děláme každodenní dohled nejen u představení, ale u celého chodu divadla. Domněnka, že se vyrobí muzikál, odpremiéruje se a pak poběží sám, je velký omyl. Kdo si tohle myslí, raději ať do téhle branže nechodí.

  • Za vaším úspěchem jistě stojí i propracovaná politika nabídky lístků, občas trochu posměšně srovnávaná s Hudebním divadlem v Karlíně v minulém režimu. To taky posílalo hromadu lístků na venkov a organizovalo autobusové zájezdy na představení.
  • M.K. Na tom nevidím nic posměšného. Je to tak a máme plné divadlo. To srovnání pro nás rozhodně není hanlivé. Jedna věc je něco mít, druhá věc je umět to prodat. My máme po celé republice vybudovanou síť prodejců. Od začátku jsme totiž věděli, že Praha naše divadlo nezaplní. Asi 70 procent diváků k nám jezdí z celé republiky i ze Slovenska.

  • A jsou spokojení.
  • J.L. Samozřejmě se může stát, že se muzikál někomu nelíbí. Každopádně se ale snažíme nabízet divákům služby na profesionální úrovni. A k té muzice: nikdy jsem žádné své písničky neslyšel tolikrát, jako ty z Hamleta. Ne, že bych si svoje věci doma pouštěl, ale při představení, nebo když přijdu do divadla jako tajný dozor, je slýchat musím. Popravdě řečeno - dodnes bych na nich nic neměnil. Blbě se to říká, ale jsem na ně hrdý.

  • Vyzařuje z vás uspokojení.
  • J.L. Moc bych si přál ještě alespoň jednou v životě mít tolik energie a být natolik přesvědčivý, abych dokázal strhnout spolehlivé a schopné lidi. U Hamleta jsme si s partou lidí řekli, že vyprodukujeme muzikál, ale bavili jsme se o tom v částkách jeden, dva, maximálně tři milióny. Ty byly pro začátek nezbytné. Jenže to ještě nikdo netušil, že k tomu postavíme celé divadlo. Postavili jsme. Asi jsem opravdu byl přesvědčivý natolik, že kluci do toho dali své celoživotní úspory. Já ostatně taky.

  • Už se vám vrátily?
  • J.L. Ještě ne, ale všechno nasvědčuje tomu, že se vrátí, a to je úžasné. Když dělám sólovou desku, je tam dvanáct - čtrnáct písniček, ty si napíšu, vyberu muzikanty, ve studiu to nahrajeme a pak třeba ještě jedeme na turné. A to je všechno. U Hamleta těch písniček je víc, kromě toho je to úplně jiný útvar. Navíc tu stojí nové divadlo. Spoustě lidem to od základu změnilo život. Vznikají nové vztahy, lidi se dávají dohromady, chystají se i nějaké svatby.

  • Konkrétně?
  • J.L. Třeba hned na začátku se tu do sebe zakoukali Pepa Vojtek se Sabinou Laurinovou, přišlo to zrovna do doby, kdy to neměli lehké, byli oba čerstvě "rozejití" a "zjitření" a teď spolu mají úžasný krásný vztah. A takových tu je víc.

  • V Kalichu jste poskytli azyl loutkovému Divadlu Minor. Proč?
  • J.L. Já mám rád děti. Marná sláva, ony mají úplně jinou energii, než dospělí a to divadlo nabijí něčím skvělým. Kromě toho mi připadá škoda, když člověk dopoledne přijde do divadla, kde všechno jenom čeká na představení, ale nic se neděje. Takhle je divadlo využito i dopoledne.

  • Nebojíte se takových záležitostí, jako jsou žvýkačky zespodu na sedadlech a podobně?
  • Samozřejmě takové věci přijdou. Ale s tím se musí počítat. Pořád to stojí za to.

  • Říkáte, že své věci doma neposloucháte. Co posloucháte?
  • J.L. Já jsem nejvíc ovlivněn anglo-americkou písničkářskou a rockovou scénou 60. a 70. let. Takže Rolling Stones, Beatles, Boba Dylana. V mých očích tahle etapa dodnes nebyla překonána. Jsem rád, že dneska přišel velký comeback téhle muziky. Vedle toho se samozřejmě snažím sledovat, co je nového. Nedávno jsem třeba zjistil, že se všichni bavějí o nějaké Britney Spears a já jsem vůbec nevěděl, kdo to je. Teď jsem dostal do auta její kazetu. A ještě taky kazetu Robbieho Williamse. Dočetl jsem se totiž o jeho neuvěřitelných mediálních aktivitách, až jsem si říkal, že to buďto je úplný idiot, nebo že to celé je velká legrace.

  • A výsledek?
  • J.L. Spears je sice klasický produkt současné pop-music, ale po čertech dobře zpívá a ví, o čem. A nakonec je to ještě hezká holka, i když zrovna není můj typ. A před Williamsem jsem smekl. Příjemně mě překvapilo, že někdo dělá takhle chytrou pop-music s elegancí a nonšalancí.

  • Co česká scéna?
  • J.L. Moje kolébka je hanspaulská scéna: Ivan Hlas, Ondřej Hejma, bratři Tesaříci. Když jsem v sedmnácti seděl na Hanspaulce v hospodě a ty kluky poslouchal, tak jsem pochopil, že lze česky textovat rokenrol a nemusí to být blbý. Samozřejmě sleduji i takové lidi, jako je Dan Bárta nebo Kamil Střihavka a kolegy z divadla, Petra Pečeného, Bohouše Josefa, Petra Koláře. M.K. Já poslouchám úplně všechno. Od vážné muziky přes country a bigbít až po Jankovy písničky. Podle nálady a chuti. Když doma pracuji, pustím si vážnou hudbu, protože mě uklidňuje a nerušejí mě tam žádné bicí. V autě mám raději živou muziku.

  • Pouštíte si Hamleta?
  • M.K. Velmi často a většinou v autě.

  • Nahrávky Hamleta jsou vlastně dvě. První byl výběr čísel, teď kompletní záznam. Je ta nová nahrávka lepší?
  • M.K. Ta úroveň je srovnatelná. První cédéčko se natáčelo ještě před premiérou, druhé po roce hraní. Takže samozřejmě v té druhé nahrávce jsou interpreti vyzpívanější, lépe vědí, o čem zpívají a co chtějí říct. Ale co se týče hudební úrovně - jsou na tom stejně.

  • Vaše práce jistě stojí spoustu času. Nemáte doma problémy?
  • J.L. Moje rodina si zvykla. Ostatně moje žena moji práci znala a počítala s tím ještě předtím, než se stala mojí ženou. Musím ale říct, že ta situace je úplně jiná, než když jsme třeba se skupinou Žentour jezdili na velká turné. Teď odejdu z domova odpoledne, uděláme si zvukovou zkoušku, obléknu se, odehrajeme představení, v devět hodin si dáme panáka a jdu domů. A pořád je čas na rodinný život.

  • Ale asi bez dětí.
  • J.L. To je pravda, ty už spějí. Ale fígl je v tom, že v divadle nejsem každý večer. Na rodinu si čas vždycky udělám. Navíc velká část mojí práce je psaní a to dělám doma. Takže si myslím, že mě si rodina užije daleko víc, než někoho s pevnou pracovní dobou a určitě víc, než nějakého manažera nebo divadelního ředitele typu Michala Kocourka. Ten nastupuje do práce ráno v devět a končí po představení.

  • Je to tak, pane řediteli?
  • M.K. Je to bohužel přesně tak. Já mám dvě děti a velmi tolerantní ženu. Mám podobnou výhodu jako Janek: ještě než jsme se před třinácti lety vzali, tak už jsem jezdil se svými divadly a zakládal jsem kočovné divadlo, takže na to moje žena byla zvyklá. Náš vztah funguje dobře. Pravdou je, že trochu trpí děti, i když se jim snažím věnovat každou volnou chvíli. Pak už mi zákonitě nezbývá čas na koníčky ani třeba na sport. Opravdu nastupuji do práce v devět a domů chodívám v jedenáct večer, sedmadvacet dní v měsíci. Pořádně se užijeme jenom o divadelních prázdninách. Ale asi to jinak nejde a snad to na našich výsledcích je vidět.

  • Co nějaký vzkaz čtenářům Avíza?
  • J.L. Jeden podstatný: občas slýchám, že se nemají míchat práce a zábava. Já naopak všem radím, aby si to pokud možno pořádně promíchali. Jen tak může něco pořádného vzniknout. Život je hrozně krátký.

    TOMÁŠ PILÁT

    Avízo č. 6/01

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
 

REDAKCE MARTEK  |  PROFIL ČASOPISU  |   HARMONOGRAM  |   DISTRIBUCE  |   CENÍK  |   TECHNICKÉ ÚDAJE  |   VÝPOČET INZERÁTU  |   PRŮZKUM  |  ZNÁMÉ OSOBNOSTI

 Redakce: Martek, s.r.o., Žateckých 26, Praha 4       tel.: 261 090 161, 261 222 194-6, martek@martek.cz    Copyright © 2003 Martek, s.r.o.