REDAKCE MARTEK  |  PROFIL ČASOPISU  |   HARMONOGRAM  |   DISTRIBUCE  |   CENÍK  |   TECHNICKÉ ÚDAJE  |   VÝPOČET INZERÁTU  |   PRŮZKUM  |  ZNÁMÉ OSOBNOSTI

  

O POZVOLNÉ CESTĚ OD ŠANSONŮ KE COUNTRY 

     
 

Jsou šťastné dny, na které se po zbytek života nezapomíná - třeba svatba, narození dítěte, uzdravení po vážné nemoci - nebo také křest výsledku trpělivé, většinou velmi náročné tvůrčí práce. Protože již dlouho se nekřtí jen novorozeňata, ale také knížky a hudební nosiče. Takový den prožila mladá žena, jejíž hlas můžeme snad každý den slyšet na rozhlasové stanici Zlatá Praha, docela nedávno - když v atraktivním prostředí restaurace v pražské televizní věži bylo pokřtěno její první cedečko s názvem "Country Album". Což samo o sobě dokumentuje hudební žánr, jemuž zpěvačka dala zejména v posledních letech přednost přede všemi ostatními. Ale upřímně řečeno, první nosič neznamená nějakou začátečnici, ba naopak - nejde o náhle objevenou či z nebe spadlou star populární muziky. Ale to je již zase jiná historka a nejen o přítomnosti, ale také o minulých časech a do budoucna směřujících tvůrčích plánech si reportér Avíza povídá s hezkou černovlasou dámou, tedy vlastně napůl kolegyní: Jana Chládková je totiž moderátorkou a redaktorkou výše uvedené stanice, čili vlastně se zpívající - lépe řečeno, skvěle zpívající - novinářkou.

  • Vy opravdu nejste žádný zajda, čímž teď myslím uměleckou tvorbu, nikoliv věk. Chcete se rozpomenout na samotné začátky?

    Ale ráda, jenže vzpomínky pak půjdou do úplného dětství. Zpívala jsem na nějakých besídkách a podobných akcích již od čtyř let, od patnácti jsem už zpívala s kapelami, ovšem tak, aby to rodiče nevěděli. A stejně tak tajně jsem chodila do "lidušky" neboli Lidové školy umění, tedy doslova ilegálně, bez souhlasu a hlavně bez vědomí rodičů - hodné paní učitelky ve mně rozpoznaly určitý talent a tak mi dávaly lekce ve zpěvu a hře na piáno.

  • Ježe pak jste už nikoliv utajeně studovala na pedagogické fakultě mimo jiné i hudební výchovu...

    Foto - Jana Chládková Český jazyk a hudební výchovu. Jenže rodiče si nepředstavovali, že bych se měla předvádět na pódiích, ale věnovat se řádnému a mravnému životu učitelky. I na samotné fakultě neviděli příliš rádi, když jsem se občas utrhla od klasiky a zpívala třeba s tanečním orchestrem.Po pravdě musím říci, že se rodiče postupně s mým životním zaměřením smiřovali a dnes jsou možná i trochu pyšní. Ale vy jste se ptal na začátky - spolupracovala jsem se skupinou BIT, vystupovali jsme hlavně v zahraničí, třeba v Německu, Švýcarsku a Norsku. Tím jsem se dost otrkala, ba si i vydělala nějaké peníze...

  • Ale pak přišel určitý zlom, seznámila jste s jedním velmi známým zpěvákem...
  • Přesně tak. S Daliborem Jandou a jeho skupinou PROTOTYP, s níž jsem zpívala jako host, a vydělávala si na chléb svůj vezdejší v jeho agentuře Hurican Records, spolupracovala jsem při natáčení řady titulů, zpívala Penelopu s Odysseem, tedy Karlem Černochem v hudebně-cestopisném filmu "Návraty", na cedečku "Country express" jsem nazpívala duet s Milenou Soukupovou, postupně jsem se seznámila s vynikajícími interprety, skladateli a textaři, takže jsem mohla připravit vlastní cedečko, které mi vydal POPRON...

  • To cedečko je opravdu kvalitní, což není poklona, ale suché konstatování faktu. Ostatně, i když je to především zásluha interpretky, zřejmě také velmi děkujete kvalitní hudbě a textům...
  • To opravdu děkuji z celého srdce. Vždyť ty písničky složili třeba Dalibor Janda, Michal David, Pavel Krejča, Marek Černoch a další, texty tvořila taková textařská esa, jako jsou Honza Krůta, Pavel Vrba, Petr Štromf a další.... A obrovskou zásluhu má i kapela PONTIAC, které je již nejméně tři roky na výsluní české moderní country muziky.

  • Trochu vám do toho skočím - vy jste vždy nezpívala jen country…
  • Samozřejmě, že ne. Zpívala jsem šansony, s tanečním orchestrem písničky určené pro poslech a tanec, zkrátka, zpívala jsem ledacos. Pak mne chytilo country, je to nádherná, zpěvná hudba a navíc, české country má svůj osobitý styl a prosazuje se i v zahraničí...

  • Což je jedině dobře. Ale zpíváte také paní Proškovou v Babičce od Richarda Pachmana, což ovšem zdaleka není country...
  • Zato je to také hezká hudba s dobrými texty a jsem dosti hrdá na to, že mi Ríša Pachman tuto roli nabídl. Ostatně, láska ke country neznamená, že by člověk neměl občas zpívat i něco jiného...

  • Čímž mi trochu nahráváte na otázku - jaké jsou rozdíly mezi folkem, country a třeba písněmi táborových ohňů...
  • Možná nepatrné, možná zásadní, tady se dost těžko hledají přesné definice a já se nepovažuji za muzikologa. Třeba základem folku je kytara, u country zpravidla přicházejí ke slovu další nástroje, zejména bicí. U táborových ohňů se zpívá ledacos, od lidovek po folk a country - a je moc dobře, že se tohle všechno zpívá. A je také dobře, když se na hezké melodie zpívají i hezké texty, nejlépe takové, které odrážejí realitu života - já si na úroveň textů velmi potrpím, možná bych dokázala i něco stvořit sama, ale zatím dávám přednost kamarádům, kteří to umí dobře a navíc mají bohatou praxi. Vezměte si třeba techno - možná, alespoň pro někoho, je to dobrá muzika k řádění na parketu - ale zkuste si z toto něco zazpívat. Mám nejraději takové písničky, které si můžete zpívat třeba ráno v koupelně při toaletě, které vám navodí dobrou náladu a chuť do dalšího dne, dokonce i do práce...

  • Ovšem vy pracujte jako moderátorka v rozhlasové stanici, dokonce ve zpravodajství, což znamená, že materiály upravujete, předčítáte a možná i komentujete - dovedete si představit, že byste aktuální zprávy z domova a ze světa místo čtení zpívala?
  • Foto - Jana Chládková Takové neobvyklé představy nemívám - i když, možná, by se posluchači bavili. Jde ovšem také o to, jak dlouho, a jak dlouho by to bavilo mé šéfy. Ale samozřejmě tato práce mne také obohacuje, dala mi třeba hodně zkušeností, jichž využívám při moderování různých společenských akcí. Je to práce náročná i časově, buď vysílám dopoledne nebo odpoledne, tam se z redakčních místnosti a od mikrofonu dá odběhnout leda v nejnutnějších případech, nikoliv za jinou tvůrčí činností, a navíc vyžaduje plné soustředění. Naštěstí jsou šéfové uznalí a různé přesuny či výměny služeb jsou otázkou dohody s kolegy a s vedením - jsem ráda, že mi vycházejí vstříc.

  • Takže máte za sebou první album - kdy bude druhé?
  • To nevím. Rozhodně si myslím, že v této tvůrčí práci je lepší spěchat pomalu. Stává se, že někomu vyjde první deska slabší, druhá o něco lepší... Pokud se ta má první povedla - což neříkám já, ale kritikové a vy jste mi to také potvrdil - pak jsem si dala odrazový můstek dosti vysoko a příští kompakt by měl být ještě lepší. Proto budu hledat vhodné písničky, budu spolupracovat s osvědčenými skladateli a textaři, což nevylučuje spolupráci s jinými tvůrci, kteří ještě nemají takové jméno, ale potřebují příležitost si je udělat - tak, jako jsem to potřebovala já. A samozřejmě, moje hlasivky zahálet nebudou, pozvání a nabídek chodí naštěstí dost.

  • A na závěr trochu do soukromí. Pokud vím, nejste vdaná - necítíte se osamělá? Nebo nestojí na vás fronty zájemců?
  • Nejsem vdaná, nejsem osamělá, fronty na mne nestojí a čekatelé by se stejně nepohnuli kupředu, neboť mám přítele, s nímž je mi dobře. Ne, není to kumštýř, ale rozumí mým přáním, snům a práci. Což je také velice dobře.

    JAN KAŠTÁNEK

    Avízo č. 2/01

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
 

REDAKCE MARTEK  |  PROFIL ČASOPISU  |   HARMONOGRAM  |   DISTRIBUCE  |   CENÍK  |   TECHNICKÉ ÚDAJE  |   VÝPOČET INZERÁTU  |   PRŮZKUM  |  ZNÁMÉ OSOBNOSTI

 Redakce: Martek, s.r.o., Žateckých 26, Praha 4       tel.: 261 090 161, 261 222 194-6, martek@martek.cz    Copyright © 2003 Martek, s.r.o.