REDAKCE MARTEK | PROFIL ČASOPISU | HARMONOGRAM | DISTRIBUCE | CENÍK | TECHNICKÉ ÚDAJE | VÝPOČET INZERÁTU | PRŮZKUM | ZNÁMÉ OSOBNOSTI |
|||
KAREL HOLAS (ČECHOMOR) |
|||
Kapela
Čechomor jede. Doslova i přeneseně. Právě obráží česká a
slovenská města s
turné Proměny - Brno, Ostravu a Plzeň už má za sebou, v následujících
dnech zahraje v pražské T-mobile aréně (11. dubna), v bratislavské
hale na Pasienkách (14. dubna) a na zimním stadionu v Hradci Králové
(17. dubna). Už delší dobu je ovšem Čechomor fenoménem české populární
hudby. Svým pojetím české, moravské a slovenské lidové písně si získal
příznivce všech generací, potěšil i řady filmových fanoušků.
Jeden z lídrů skupiny - František Černý - je ve filmu, dá se říci,
jako doma, celá kapela pak hrála jednu z hlavních rolí v úspěšném
snímku Petra Zelenky Rok ďábla. Scéna, ve které se kluci dohadují,
jestli Jarek Nohavica nosí slipy nebo trenky, vstoupila do dějin českého
filmu. Za hudbu k tomuto snímku si kapela dokonce odnesla prestižní národní
filmovou cenu - Českého lva. K povídání
jsem se sešel s druhým lídrem kapely - houslistou, zpěvákem,
skladatelem, aranžérem (a trochu i hercem) Karlem Holasem. Ten si před
sebe na stůl položil své dva mobilní telefony a mohli jsme začít. Jsou to
jediné dva vaše mobily nebo jich máte ještě víc? Já vím,
je to blbý, že mám dva mobily. Víc jich ale fakt nemám a ani ty dva
nejsou napořád. Věc se má tak, že jsem právě ve fázi, kdy přecházím
od jednoho operátora ke druhému. Tak si ten druhý přístroj pomalinku
zajíždím. Když můžu přejít k levnějšímu poskytovateli, tak proč
bych to neudělal! Agentura,
která vás zastupuje, sídlí skoro na hřbitově. Co vy, jako kapela, na
to? Tuhle
skutečnost jsme samozřejmě zaregistrovali, ale nepřijde nám to nijak
zvláštní. Hlavní je, že tu je domeček, který je příjemný. Čechomor
má ovšem ve svém repertoáru spoustu písniček o hřbitovech a o
smrti. Jistě. V
lidových písničkách se tohle téma vyskytuje často. Lidi umírají,
zabíjejí se, nebo se upijí. To patří k životu. Vtrhli
jste do českého filmu a je z toho Český lev. Očekávali jste to? Kdepak.
Ne, že bychom od Roku ďábla nic neočekávali, ten film měl ambice
zaujmout, ale Českého lva jsme opravdu nečekali. Na to se ani nedá nic
moc říct. Není
to tak trochu nespravedlivé? Vždyť písničky, které ve filmu znějí,
nevznikaly přímo pro film! Ovšem původní
filmovou hudbu, kterou jsem skládal přímo do Roku ďábla, snímek
obsahuje také. Písničky jsou tam ale samozřejmě v daleko větší míře.
A k vaší otázce: je sice pravda, že písničky nevznikly kvůli filmu,
ale na druhé straně ten film vznikl kvůli písničkám. Takže to snad
spravedlivé je. Jak Čechomor
oslavoval Českého lva? Udělali
jsme si soukromý večírek. Odešli jsme z bezmasého rautu, který probíhal
po předávání Lvů, a šli jsme do hospody, kde jsme si poseděli v
klidu a s masem. Bylo to fajn už třeba jen proto, že předtím jsme se
takhle dlouho pořádně nesešli. Dostali
jste jen jednu sošku, dokonce společně s Jarkem Nohavicou. Kde skončila? Zatím ji
mám doma. Škoda, že to rozbití při předávacím ceremoniálu bylo
jen "jako". Kdybychom si mohli každý vzít nějaký střep,
bylo by to lepší. Každý by měl něco. Takhle tu sochu může mít jen
jeden. Třeba ji časem vydražíme. Nebo ji dáme nějakému psovi do
boudy. Aby ji hlídal jako poklad. Ve
filmu (i na soundtracku) vedle vás hraje Jaz Coleman. Jak jste si hudebně
kápli do noty? On přece dělá úplně jinou hudbu než vy! Dělá
jinou hudbu, ale je velmi inspirativním hudebníkem, který je schopen
pojmout škálu od punku ke Dvořákovi. Má velké srdce. Ostatně ve světě
spolupracoval s židovskými muzikanty, Jihoafričany, Maury i Evropany. Má
opravdu velký záběr. No a my jsme pro něj objevili českou a moravskou
lidovou písničku. S myšlenkou
dát dohromady Čechomor s Collegiem českých filharmoniků přišel on? Ne, ale
notové party pro Collegium vznikly hlavně díky jemu. My jako Čechomor
přece jenom takové věci neděláme každý den a asi by nám nějakou
dobu trvalo, než bychom se prokousali zákonitostmi aranže pro
"komorní" orchestr a než bychom všechny ty nástroje do
podrobností pochopili. Koncerty
vašeho právě probíhajícího turné jsou všechny stejné nebo se město
od města liší? Liší se
jen těmi místy, jinak jsou stejné. V zásadě jde o koncertní verzi
projektu Proměny, který chceme zahrát živě. Na pódiu tedy vždycky
zahrajeme celou desku s tím, že jednotlivé večery mají dvě části -
v první hrajeme sami, ve druhé s Collegiem českých filharmoniků a
Lenkou Dusilovou, která bude nejenom zpívat, ale i hrát na kytaru. Jako
perličku jsme na ty koncerty dali dohromady zvláštní tříčlennou bicí
sekci. Co nějaká
scénická překvapení? I ty máme.
Třeba filmové projekce. Ale k hlavním překvapením bude ozvučení
koncertu novým PA systémém Nexo geo. To je zařízení, díky kterému
je při koncertě zvuk stejný na jakémkoliv místě v hale. O tento zvuk
se bude starat náš zvukař Tomáš Ouředníček. A vedle zvuku by mělo
být velmi kvalitní i nasvícení Kamilem Kružíkem, který vymyslel výtvarnou
stránku pódia. Po
desce Proměny jste ovšem stihli vydat ještě jedno album, Čechomor
Live. Podle mého názoru je výborné, jak hudbou tak atmosférou. Jaký
máte vztah k živým nahrávkám? Mně se živé
nahrávky vždycky moc líbily. Zaznamenávají totiž to, co se stalo v
určitý okamžik na určitém místě, zachycují lidi, kteří tam byli.
Tyhle nahrávky mají vždy atmosféru - pokud je ovšem nevezmete do
studia, kde se to všechno kompletně nepřetočí. Pak to tu atmosféru
ztrácí. To ale
není případ desky Čechomor Live... Není.
Nahrávku jsme samozřejmě trochu vyčistili, ale to byla spíš záležitost
vystřižení různých prásků a nečistot. Jinak jsme na oněch
koncertech nahrávali právě i sál a to je to pravé maso. Hala na
Brumlovce je v tomto ohledu osvědčená. Kdybychom jednotlivé písničky
přetáčeli, pak bychom tam ten úžasný zvuk sálu nemohli dát. Tato
deska ale překvapivě v dlouhodobém edičním plánu vydavatelství
nebyla... Nebyla, to
se stalo všechno hodně narychlo. Začalo to u soundtracku k filmu Rok ďábla.
To je svým způsobem taky "živák", a my tam vlastně moc písniček
nemáme. Naši posluchači nám psali, jestli nemáme víc takových nahrávek.
Tak jsme se rozhodli vydat živou desku. Ta tedy vyšla hlavně na přání
posluchačů. Občas
je slyšet srovnání kapel Čechomor a Fleret. Zdeněk Hrachový z
Fleretu pro Aviso vzpomínal na to, že vy jste dělávali Fleretu předkapelu,
a podotkl, že dnes by to asi bylo jinak. S Fleretem
jsme hrávávali, setkávali jsme se na různých festivalech, na
koncertech, byli jsme i hosty ve Vizovicích, odkud Fleret je. Na Valašsko
dodnes často jezdíme a s členy Fleretu se vídáváme. Kde vidíte
příčinu vašeho strmého vzestupu v minulých dvou, třech letech? Byli jsme
ve správný okamžik na správném místě! (smích). Ale vážněji
- zlom přišel deskou Proměny a celé to prohloubil film Rok ďábla.
Asi jsme dělali dobré věci, které se lidem líbí. Není třeba
handicap Fleretu vůči vám v tom, že oni jsou z Vizovic, zatímco Čechomor
z Prahy? Dnes ten
geografický rozdíl, alespoň podle mého názoru, není tak dramatický.
Ovšem je pravda, že dříve to bývalo jiné. Mimopražským kapelám a
zpěvákům, a to už třeba i brněnským, se jen velmi těžko dařilo
pronikat do médií a do povědomí posluchačů. Dneska ale mají i
kapely z regionů možnost dostat se k posluchačům. Zaveďte
nás trochu do kuchyně Čechomoru! Na
jednotlivých písničkách si dáváme hodně záležet. Hledáme jejich
správnou tvář a s těmi písněmi pracujeme. Hraní jako takové je nám
přirozené, takže si písničku připravíme, nazkoušíme a pak ji
hrajeme před lidmi. Při vystoupeních se pak zformuje do té správné
podoby. Kolikrát třeba uděláme chybu nebo si myslíme, že je to
chyba, ale najednou se nám to tak líbí. Tak to samozřejmě necháme a
hrajeme to dál s tou "chybou". Kam
chodíte na písničky? Do Sušilovy
sbírky lidových písní. Ta je skvělá v tom, že ať ji otevřete na
jakékoliv straně, vždycky najdete nějakou písničku, která stojí za
to. Když tou knihou listujete, vždycky nějakou skvělou písničku přehlédnete.
Příště ji ale zase najdete. To je Sušil. A pak? Pak na písni
pracujeme, přičemž jdeme po hudbě i po textu. Většinou musíme krátit,
protože ty písničky mají spoustu slok a než bychom dohráli jednu písničku,
bylo by po koncertě. Doba je dnes rychlá. Takže nejdeme v jedné sloce
pro dřevo, ve druhé pro kýbl, ve třetí pro vodu, jdeme rovnou pro
vodu. V písničce, kde si člověk dá víno, pak pivo, pak panáka a pak
se upije, se v našem zpracování rovnou upije. K turné
vydáváte i dlouho očekávaný zpěvník! Ano, jsme
moc rádi, že se to povedlo. Je v něm jak klavírní výtah tak i
akordové značky písniček ze všech našich alb. Ten klavírní part je
napsán tak, aby byl hratelný pro všechny. Po turné
se chystáte na toulky světem, mimo jiné i do Ruska. To je
pravda, tam se obzvláště těším! Pikantní
je, že při té cestě pojedete lodí, která se jmenuje Iljič. To je, a
taky je pikantní ta skutečnost, že to platí ruské ministerstvo
kultury. Jméno té lodi je tak trochu tajemné. Můžeme se dohadovat,
jestli jde o Lenina nebo Čajkovského. Na té lodi nebudeme sami, sejdeme
se tam s Maďary, Poláky a Slováky, bude tam i nějaké divadlo.
Vyjedeme z Moskvy a dojedeme do Sankt Petěrburgu, kde se 1. června slaví
třísté výročí založení města. My budeme mít 2. června ještě
jeden koncert navíc - ne na lodi, ale přímo v Petěrburgu. Máte
pocit, že se pomalinku normalizuje vztah Čechů k Rusům? Když jsem
odmaturoval z ruštiny (protože jsem musel), tak jsem si řekl, že už
nikdy rusky nepromluvím a ruštinu nechci nikdy slyšet. Dnes mě to mrzí
- měl jsem si to alespoň trošku pěstovat a dneska by se to hodilo. (smích)
Můj vztah k Rusům se normalizuje. I když samozřejmě Rus bude vždycky
Rus. S tím nic nenaděláme. Tak to prostě je. Sledujete
své ruské kolegy? Naprosto mě
nadchla kapela Farlanders a její zpracování ruských lidových písniček.
Lídrem té skupiny je Sergej Starostin. On je vlastně takovým guru ruské
lidové písně. Letos byl dokonce nominován na cenu BBC za přínos
world music. Tu kapelu slyšel i Karel Plíhal a po koncertě řekl moc
hezkou větu: "Odjeli s tankama a přivezli nám hezkou hudbu." Karel
Plíhal hrál i v Roku ďábla, kde se sešel s Jarkem Nohavicou. Který z
těch dvou vám je - jako písničkář - bližší? Těžko říct,
oni jsou každý úplně jiný. Karel je spíš vnitřní a tajemný,
Jarek je otevřený, pro více lidí sdělnější. Karel je intimní, když
hraje, mělo by být okolo ticho. Jarek se dá při koncertě poslouchat víc
nahlas. Jak při
svých aktivitách stíháte rodinu? Musím ji
stíhat. Je sice těžké to všechno skloubit, ale alespoň jeden den v týdnu
si musím najít pro děti a ženu. Je to důležité pro ně i pro mě. Máme
se rádi. Kolik dětí
a s kolika ženami máte? Tři s dvěma
ženami. Dvě - Jáchym a Karolinka jsou ještě malé (tři a osm let), třetí
- Karel - je už velký. Tomu je už sedmnáct. Nevyčetly
vám děti někdy, že s nimi trávíte málo času? Zatím ne.
Víte, když si člověk něco domluví s dětmi, měl by to splnit, i
kdyby čert na koze jezdil. To všechno se pak odrazí v budoucnosti. Jsou na
vás vaši potomci pyšní? Můj úspěch
je těší. Jeden čas, když jsem vozil Karolinku do hudebky, vždycky ve
stejný čas při odjezdu hráli v rádiu Slunéčko. Ona si nejdřív
myslela, že to hraju z cédéčka, ale když se přesvědčila, že to
tak není, řekla vesele: "To je dobrý! Ty si tady klidně sedíš a
oni tě hrajou!" Děti to všechno vnímají svým pohledem. Co
Karolinka "studuje" v hudební škole? Chodí na
housle, což je v naší rodině velmi originální! Jaké
vy máte housle? Není to
žádný značkový nástroj, sehnal jsem ho u vojenského útvaru 4473.
Dnes už to není státní tajemství a tak to číslo můžu říct. Můj
houslař mi ty housle přestavěl na pětistrunné, což není běžné. K
tomu mám jednu veselou historku: Jednou jsem byl na Moravě u strýčka,
ten si něco vypil, podíval se na moje housle a pravil: "Ty husle sú
vadné, vždyť majů pět strun!" Tento nástroj mám ozvučený
elektrickým snímačem a na koncertech ho používám téměř výhradně
k elektrickému hraní, i když na něj hraji i akusticky, třeba ve
studiu. Pak mám ještě jedny housle, značka Zeta, a ty jsou celé
postavené na elektrice. Mají úžasné možnosti - můžu na ně hrát třeba
jako na trubku. Tenhle nástroj mám nově a teprve ho probádávám. Mluvil
jste o vojně - vy jste nebyl u hudby? Ne. Vojnu
jsem strávil u útvaru v Tachově, kde jsem na zádech nosil těžký
kulomet. Byl jsem obyčejný "bigoš polní". Ti, co byli na
vojně vědí, co to znamená. Bigoši byli u útvarů ti nejposlednější.
TOMÁŠ PILÁT
|
|
||
REDAKCE MARTEK | PROFIL ČASOPISU | HARMONOGRAM | DISTRIBUCE | CENÍK | TECHNICKÉ ÚDAJE | VÝPOČET INZERÁTU | PRŮZKUM | ZNÁMÉ OSOBNOSTI |
|||
Redakce: Martek, s.r.o., Žateckých 26, Praha 4 tel.: 261 090 161, 261 222 194-6, martek@martek.cz Copyright © 2003 Martek, s.r.o. |