Věhlasná
herecká hvězda (několik nominací na Oscara) a zároveň i hudebník (nositel
několika cen Grammy) Andy Garcia přivezl na 41. ročník Mezinárodního
filmového festivalu v Karlových Varech svůj režijní debut Ztracené město.
Ukazuje předkomunistickou Kubu a příchod Fidela Castra, který změnil osudy
mnoha jejích obyvatel (včetně Garciovy rodiny). Původem tedy Kubánec,
charismatický představitel rolí ve filmech Černý déšť, Neúplatní, Hrdina
proti své vůli, Modigliani, Chladnokrevně, Kmotr, Když muž miluje ženu či
Dannyho parťáci odešel s rodiči z Kuby do USA po castrovské „revoluci“,
když mu bylo pět let. Ačkoliv žije dlouho v Americe a proslavil se po
celém světě, pořád se cítí být Kubáncem.
Jste víc Kubánec nebo Američan?
Obojí. Jsem mužem dvou kultur: všechno ve mně je kubánské a všechno ve mně
je americké. Jsem sice emigrant, svoji rodnou zemi jsem ale nikdy nepustil
ze zorného úhlu. Zajímám se o všechno, co se tam děje. Každý exulant si s
sebou do pomyslného zavazadla bere svůj národ, svou zemi. Ani u mne to
není jiné.
Proto kouříte kubánské doutníky a pijete
kubánský rum?
Ano, a také proto, že jsou dobré. Ty doutníky si dávám především v Evropě,
když se k nim dostanu. A mojí oblíbenou značkou rumu je Bacardi.
Byl jste od emigrace vaší rodiny někdy na Kubě?
Jednou – na americké základně Guantanámo. V roce 1995 jsme tam jeli se
zpěvačkou Glorií Estefan a zpívali jsme na koncertě pro 16.000 uprchlíků,
kteří se pokusili dostat se z Kuby ve člunech. Tenkrát se zrovna měnil
zákon o uprchlících – když se jim nepodařilo včas dostat na pevninu, na
moři je sebrali a vrátili zpátky na americkou základnu. Jejich situace
byla strašlivá – nebyli ani v emigraci, ani doma. Vlastně nikam nepatřili.
To jsem byl od svých pěti let poprvé a naposled na Kubě.
Neláká vás se tam podívat?
Ne, to by znamenalo, že nějakým způsobem toleruji kubánský režim. A ten já
netoleruji.
Ve filmu Ztracené město tedy ukazujete tu „starou dobrou“ Kubu – a její
konec; je to tak?
Ano. Léta jsem věděl, že musím natočit film o Kubě a lidech, kteří v ní
nemohli zůstat. Rád bych Ztraceným městem vzdal poctu hlavně kubánské
kultuře – o té je ten film především. Je založen na historických
skutečnostech – například Che Guevarra, který v něm vystupuje, se opravdu
podílel na vraždách a krvavých, svévolných popravách. Che Guevara je dnes
mýtem, legendou, a to i na Západě; lidé ho nosí na tričkách a suvenýry s
jeho portrétem jdou dobře na odbyt.
Jak je to, podle vás, možné?
Myslím si, že o Kubě proniklo na Západ v uplynulých 47 letech velmi málo
informací, ve světě se přesně neví, co všechno tam Castro dělá … Tím pádem
se také některé osobnosti takzvané kubánské revoluce, třeba právě Guevara,
stále romantizují. Za romantickou iluzi jeho podoby může do značné míry i
vynikající fotograf Alberto Korda, který ho zachytil na působivém snímku.
Ten snímek se zachoval, mládež ho pořád nosí na tričkách a mnozí z těch
mladých lidí si dokonce připadají jako rebelové. Přitom vůbec nevědí, jaký
byl Che Guevara vlastně člověk, co všechno má na svědomí. To, že je
oslavován někdo, kdo za sebou má tak brutální činy a spoustu poprav, je
smutné.
Ztracené město provází vaše hudba, a zase
je tu cítit silný citový náboj.
Jak už jsem řekl, film Ztracené město je především holdem tradiční
kubánské kultuře, především hudbě. Po této kultuře, po této Kubě se mi
stýská a to jsem chtěl vyjádřit i svojí filmovou hudbou. Celý film –
včetně hudby – se zrodil z mojí nostalgie po Kubě a především po Havaně.
Ze vzpomínek, které si v sobě nosím zakonzervované celý život.
Hudba hraje ve vašem životě zřejmě
důležitou roli.
Jistě, celý život je hudba okolo mě, myslím si, že jsem hodně muzikální
člověk. Muzika mě také celý život inspirovala – pokud jde o kubánskou, je
to především ta tradiční, lidová. Celý život jsem toužil hrát na piáno a
dlouho se mi to nedařilo. Když jsem dostal scénář filmu Ztracené město,
kde hraji hlavní roli, zjistil jsem, že tu hlavní hrdina hraje na klavír.
Řekl jsem si: skvělá záminka! Začal jsem tedy – nejdřív jednoduše, dvěma
prsty, kling, kling … (smích). Na realizaci filmu jsme ale čekali tak
dlouho, až jsem se naučil hrát docela slušně. Ve filmu tedy opravdu sám
hraju! A ve skutečnosti si dnes téměř každý den na piáno zahraji. Miloš
Forman, sám exulant, prohlásil, že lidé pocházející z totalitních režimů,
před nimiž unikli, jsou citlivější na problémy demokracie
a svobody.
Souhlasíte s ním?
Určitě! Žádná demokracie, žádný systém není bez chyb a emigranti to cítí
nejlépe. Musím ale říci, že Amerika je státem, který jsem hledal, státem,
který mi vyhovuje. Našel jsem tady svobodnou zemi, mohu zde říkat své
názory a uskutečňovat své sny. I když to někdy není jednoduché. Na
nekomerční, nezávislé projekty se nikde neshánějí peníze snadno.
Film Ztracené město je vaší srdeční
záležitostí, dá se o něm říci, že je to film nezávislý?
Ano. Chci dělat věci, které nás těší. Je to samozřejmě boj, ale budu v něm
pokračovat. Samozřejmě – já jsem se ve svém profesním životě ocitl na obou
stranách: pracoval jsem jak v nezávislém, tak v komerčním filmu. Nezávislé
filmy se velice špatně financují, pokud nemáte finance od americké
distribuce. Produkoval jsem některé filmy a z nich šest, včetně Ztraceného
města, nedostalo od distribučních společností ve Spojených státech žádné
prostředky. Distribuce přišla až potom, po dokončení filmu, a na to jsem
velice pyšný. Takovou cestou bych se chtěl ubírat i nadále.
Kde jste nakonec peníze na Ztracené město
sehnali?
Jak jsem řekl, na takové filmy se peníze shánějí velice těžko. Když chcete
nezávislý film natočit, musíte se nejdřív sám sebe zeptat, do jaké míry
vám na něm záleží, chcete-li ho skutečně udělat. No a pokud chcete,
nějakým způsobem si ty peníze opatřit musíte. U Ztraceného města jsme
prodali film jenom v Evropě, v Evropské unii, to byla část našich
prostředků. Další nám poskytli soukromí investoři. Peníze na vznik filmu
jsme shromažďovali šestnáct let! To čekání ovšem stálo za to. Na ten film
jsem nesmírně pyšný. Je to opravdu velice osobní záležitost: každičký
detail, všechno, na čem mi záleží, všechno, co miluji, všechno, na co
myslím, všechno, co
jsem, je právě v tomto filmu. Řekl jste, že jste film o Kubě chtěl natočit
už léta.
Byly peníze jediným důvodem, proč trvalo
tak dlouho, než se vám to povedlo?
Nebyly v tom jenom peníze. Hodně dlouho jsem také hledal vhodnou literární
látku. Tu jsem našel teprve teď. Zachycuje skutečnost tak, jak na Kubě
opravdu probíhala. Všechno, co popisuje, je inspirováno skutečnými
událostmi. Konkrétně jde o román kubánského spisovatele Guillerma Cabrery
Infanteho, který se stal také autorem scénáře filmu. Bohužel, Infante
vloni v únoru zemřel. Jak jste zvládal současně režírovat a hrát hlavní
roli?
Musím přiznat, že to bylo náročné. Film jsme natáčeli pětatřicet dní;
pracovali jsme čtrnáct hodin denně. K tomu se musí přidat hodinová cesta
na plac a hodinová cesta zpátky. Sám si tak můžete vypočítat, kolik času
nám zbylo na jídlo a spánek. Měl jsem ale kolem sebe skvělý tým; ti lidé
vkládali do projektu své úsilí a nápady, a tak snímek mohl vzniknout.
Všichni pracovali opravdu tvrdě, současně ale s obrovským zápalem – vždyť
jsme na realizaci čekali celých šestnáct let!
Kolik z těch pětatřiceti natáčecích dnů jste mohl jenom režírovat?
Ze všech těch dnů byly pouze dva, kdy jsem nehrál, kdy jsem se neocitl
před kamerou. Bylo to úžasné: mohl jsem sedět a pracovat „vzadu“ a mít
kraťasy.
Ztracené město je váš první režijní počin; jak jste se na něj
připravoval?
Vlastně celou svojí dosavadní prací. Z režisérů, se kterými jsem pracoval,
mě ovlivnili úplně všichni, každý ve mně něco zanechal, možná úplně nejvíc
Francis Ford Copolla. To, že směřuji k režii, jsem věděl a cítil už
nějakou dobu; velice pečlivě jsem tedy vnímal všechno, co se kolem mě
děje. Každou hereckou příležitost jsem bral i jako školení režisérské.
Do svého filmu jste obsadil několik členů
své rodiny …
Ano, především své děti, vždyť to jsou také Kubánci … Ale vážně: role otce
je pro mě nesmírně důležitá, řekl bych, že je to v mém životě to úplně
nejdůležitější. Děti jsou pro mě největším oceněním, velice si vážím
vztahů, které mezi sebou máme.
Kolik máte dětí?
Čtyři – tři dcery a syna. Dominice, tedy nejstarší dceři je dvaadvacet, ve
filmu hraje moji švagrovou. Danielle Victorii je osmnáct, chystá se na
studia do Kalifornie. Ve Ztraceném městě si zahrála servírku v
kubánsko-čínské restauraci. Nejmladší dceři Alessandře bylo patnáct.
Synovi jsou čtyři roky, i on dostal ve filmu roli.
Dostalo se Ztracené město i mezi lidi na
Kubě?
Ano! V oficiální distribuci samozřejmě není, mám ale zprávy o tom, že tam
mezi lidmi koluje na videu a DVD.
V komerčních projektech jste pracoval s řadou hvězd – namátkou Meg Ryan či
Julia Roberts.
Nesháněly by se vám peníze na nezávislý
film lépe, kdybyste je do něj obsadil?
Ani přítomnost hvězd v nezávislých projektech není všemocná. I na snímky,
kde hrály, se finance sháněly obtížně, ty filmy vznikaly velice těžce.
Julia i Meg jsou výjimečné herečky a já bych s nimi pracoval moc rád. Ony
by do nezávislého filmu šly ve chvíli, kdy by je zaujalo jeho téma. Jsou
to především herečky a obě už samozřejmě v nezávislém filmu pracovaly. I
já jsem v některých filmech, které jsem produkoval, pracoval s velkými
hvězdami; Julii Roberts jsem však zatím žádnou roli nenabídl. Obecně ale i
velmi populární herci čas od času přijmou nabídku na roli v nezávislém
filmu a jistě vědí, proč. Ovšem jak už jsem řekl: přítomnost hvězd filmu
nepomůže
ve všem.
O nezávislém filmu mluví spousta filmařů, herců i režisérů, s láskou,
možná až s dojetím …
Ano a já k nim patřím taky. V nezávislém filmu zažijete věci, které
například v Hollywoodu zažít nemůžete. Třeba to, že se dostanu do
zahraničí a můžu se seznámit s lidmi, na které bych ve Spojených státech
jinak nenarazil. Já osobně jsem měl to štěstí, že jsem mohl pracovat s
těmi nejlepšími filmaři světové historie, včetně například Conrada Halla.
Díky tomu, že jsem jel do Rumunska pracovat na Modiglianim, mohl jsem
natáčet s Manuelem Carlosem, což je opravdu vynikající, stimulující,
strhující filmař. Z dalších, se kterými jsem měl to potěšení
spolupracovat, bych jmenoval například Willise či Burna. Taková setkání
vám umožní právě nezávislý film. Když se mohu vydat na cestu a točit
nezávislý film, mám z toho opravdu velikou radost.
Znáte český film?
Moc ne. Českých filmů se bohužel do Ameriky moc nedostane a z těch, které
se k nám dostanou, jsem jich viděl opravdu málo. Všichni samozřejmě známe
Miloše Formana, ale já osobně znám jeho americké filmy; ty české ne. Ze
snímků, které natočil ve Spojených státech, mě asi jako první napadne
Přelet nad kukaččím hnízdem. Myslím si, že to je jeden z nejlepších filmů,
které kdy byly natočeny. Podobné je to například i s Ivanem Passerem.
Proč se do USA dostává tak málo českých (a
nejen českých) filmů?
Jsou v tom peníze. To, že u nás české filmy nejsou k vidění, není dobrá
věc a je to naše smůla. Občas se dostanou na nějaký náš festival nebo je
můžeme vidět, když Americká filmová akademie hodnotí filmy pro Oscary.
Když je ale člověk zrovna mimo nebo má nějakou
práci, nemá šanci je vidět a o spoustu věcí tak přijde. Je to velká škoda.
Nejen v České republice se totiž točí spousta skvělých filmů. Je tu
příležitost, kterou promarňujeme. Prezentace zahraničních filmů v Americe
nemá žádnou strukturu, všechno to pohání ekonomika.
Ztracené město mělo v Karlových Varech
evropskou premiéru. Co to pro vás znamená?
Jsem rád, že se můj film vydal na svoji evropskou pouť právě tady. Je pro
mě ctí, že se mohu účastnit karlovarského festivalu a že jsem vůbec mohl
přijet do České republiky. To, že mě festival v Karlových Varech pozval a
nabídl, že uspořádá evropskou premiéru mého filmu, mě opravdu dojalo.
Zemím, které můj film podpořily, bych chtěl poděkovat, vzdát hold, nějakým
způsobem pomoci a podpořit je. Československo má historii do značné míry
podobnou té kubánské. Vy jste se z toho dostali a znovu jste nastoupili
cestu k demokracii; doufám, že to tak dopadne i na Kubě.
Troufnete si odhadnout, kdy by k tomu mohlo dojít?
Přesně to samozřejmě nevím. Kubánci pod stávajícím režimem hodně trpí,
proto by bylo dobré, kdyby se to stalo co možná nejdřív. Rozhodně ale
dávám přednost pokojné cestě.
TOMÁŠ PILÁT, Přečetli jste si v Avisu 15/06